söndag 23 januari 2011

Saxen klipper ...



Jag gjorde något läskigt idag. Den här tröjan stickade jag för ett litet tag sedan. Ren ull. Reaktionen kom prompt: Den sticks. Jag försökte med övertalning och lätt emotionell press (jag skäms), typ: Den här tröjan har ju mamma stickad åt dig... . Men nej. Jag frågade: var sticks den? och dottern pekade på halsen. Efter mycket funderande kom jag fram till att jag skulle ta bort halsmudden och kanta halskanten med något som absolut inte sticks. Problemet var bara att den här typen av tröjor stickas uppifrån. Alltså klippa, i grovstickad. ... Redan igår kväll förberedde jag mig mentalt genom att sy en söm med maskinen vid muddkanten. Idag fick jag sen klippa. Aj, det gjorde ont!! Sen försökte jag sätta fast remsan med overlocken - det funkade dåligt och maskorna höll på att fly åt alla håll och kanter. Snabbt en trestegszickzacksömn och sedan en till inifrån för att fästa remsan. Räddad!! Hoppas bara att operationen får önskad effekt.


Och så saxen en gång till: Till stora dottern hade vi en jättefin jacka. Bomullstyg och yllefoder. Ytterjackan var alldeles för sliten när jag plockade fram den till minstingen, men jag kunde inte förmå mig att slänga yllefodret som gick att knäppa loss. Och så behövs det något att ha under overallen som inte krånglar för mycket och som är lätt att ta av och på. Ärmarna rök, axeln sneddades lite mer och ärmkanterna försågs med snedslå. Kapparna som från början höll fast fodret i jackan fick jag klippa loss och förflytta, sen virkade jag öglor till knapparna och sydde fast dem. Västen provåkte idag, verkar vara godkänt. Få se, kanske jag ska virka en blomma för att göra den lite roligare.

Virkade öglor till knapparna
Kantbandet var det som funkade bäst
 med det gröna som redan fanns på västen.
Och det gör det hela lite mer färglatt. 
Och i mitt huvud arbetar redan frågan: Vad gör jag av fodrets armar? Yllefodrade vantar till nästa vinter kanske? ...

I övrigt har jag alldeles för mycket idéer ... Jag måste hitta ett sätt att rita upp dem och skriva upp vad jag planerar som funkar och som gör att jag inte behöver ha allt i huvudet jämt ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar