söndag 2 januari 2011

Gammalt och nytt - altes und neues


En snigel och spindelkjol. Ratad av dottern men jag tycker den blev fin. Få se om jag får henne att ta på den någon gång. Sweatshirttyg, mönstret ändrad efter Ottobre och sen tänkte jag att jag vill bryta allt det där gulliga och söta som flickor har på sina kläder och valde lite djur som inte alltid upplevs så gulliga. Allt brodergarn har jag köpt second hand. Tyget fick jag av en kompis som rensade innan flytt. 

Tyg: Sweatshirt, fick jag av en kompis som rensade innan flytt
Mönster: Fritt efter Ottobre
Broderier: Påhittade i second-hand-brodergarn

Schnecken und Spinnen. Tochter will ihn nicht tragen, weiss der Geier warum. Ich find ihn ganz gut geworden. Die Stickerei etwas dilettantisch aber brauchbar. 



Dockhuspappan vilar sig



Och så har jag ju så svårt att slänga ... Det blev över några bitar som skulle skydda någon kant i någon förpackning, någon typ av skumplast. Och där de låg på golvet för att slängas satte min fantasi igång och jag såg fåtöljer ... Den här blev bäst, fötter av skruvar ur min skruvsamling och efter ett misslyckad försök att kläd den med tygbitar - jag höll på att gå i taket, tyget fastnade på mina fingrar och överallt förutom på fåtöljen - nåja det blev färg istället. För tillfället står den i badrummet i dockhuset. Dotterns inredning tillät ingen annan placering. 

Es fällt mir schwer Dinge wegzuschmeissen, hier Teile einer Verpackung - irgendein Eckenschutz in irgendeinem Schaumstoffmaterial. Beim Wegschmeissen ging meine Fantasie los und ich sah Puppenhaussessel vor meinem inneren Auge. Schrauben aus der Sammlung als Füsse. Nach missglücktem Versuch, ihn mit Stoff zu beziehen hab ich ihn dann einfach angemalt - nicht so elegant aber funktioniert. 

Mal sehen, wie lange ich Zweisprachigkeit durchhalte ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar