söndag 3 april 2011

Bloggtorka, inget kök

Hinner inte med något. Jobbet bara rusar på för fullt. Ingen tid att andas. Måste lära mig att stoppa, vet inte var bromsen sitter. Här hemma ett kök som ska plockas ut, sedan idag varken diskmaskin eller spis, då kan man inte laga mat och det känns ju som en slags lättnad ändå. Det är bara det att jag inte vet hur länge. Det som bärs ut ur köket bärs in i garaget, nu var vi tvungna och plocka om där också, annars får ingenting plats. ... snart orkar jag inte mer. ... känns det som.
Och knappt tid att sy, än mindre att blogga. ... Lärde mig dock våffelvirkning eller dubbelvirkning igår. Vi behöver nya grytlappar till det nya köket.

Men här i alla fall något litet: Jag hittade gardiner på loppis som såg ut som påslakan till minstingen. Hon har mitt gamla barntäcke med väldigt ovanliga mått. Det är liksom längre än de man brukar köpa, och blir det knölig längst ner, det avskyr jag. Ny har jag äntligen kunnat förmå mig att sy påslakan till henne. Jag älskar tyget.



Eine Kleinigkeit habe ich trotz Küchenrenovierung
zu nähen geschafft. Meine alte Kinderbettdecke hat nämlich
ein komisches Format, deshalb wollte ich schon lange Bettwäsche
nähen, die passt. Das hier sind Second-Hand-Gardinen.
Ein wunderschöner Stoff, finde ich. 


Och sen köket. Nu är det nymålat, i en närmast antikgrön färg. Jag tycker det blir väldigt fint. Innan dess var det ljusgrönt, nästan pastell eller den gröna motsvarigheten till bebisblått. Nu är det betydligt gråare. Nästa vecka kommer en snickare och ska lägga in ett massivt, obehandlat grangolv. Och köksmöblerna är vita. Köket har tre fönster åt sydväst, så det är väldigt ljust. Därför kändes det som om väggarna fick vara lite mörkare. Vita väggar hade gjort det hela bländande. 

Nu återstår att se hur lång tid det tar tills allt är färdigt - och vi kan äta mat igen. 
Hier also eine Küche im Umbau. Ein kleiner Eindruck von der
neuen Wandfarbe. Sehr angenehm, Wände zu streichen, wenn man weiss,
dass nächste Woche ein neuer Fussboden kommt.
Da braucht man nicht aufzupassen. 

Fundera orkar jag inte idag - keine Kraft für eine Denkelei

1 kommentar:

  1. Köket verkar bli fantastiskt! Är avundsjuk på att ni har söderfönster, det är något jag saknar...Vi la in ett lutat furugolv förra sommaren i hall och kök, och det är sååå underbart att gå på!

    SvaraRadera