torsdag 21 april 2011

Snickeri istället för sömnad

Äntligen, varm mat igen. Efter tre veckor utan spis och ugn lagade vi ikväll för första gången mat på vår nya spis. Och ställde disken i den nya diskmaskinen. Inte färdigt, men det känns som om vi har ett kök igen: Diskho, diskmaskin, spis och ugn och dessutom kylskåp - då klarar man sig väldigt bra. Enda problemet: redskapen för matlagning ligger nerpackade i lådor i garaget. Lastpallarna med köksinredningen står också i garaget - dvs vi kommer inte åt våra redskap - och har alltså fortfarande en väldigt bra ursäkt för att bara laga enkel mat. Bra vad??




Speceriskåp heter det här, tror jag, på köksinredningsspråk. Ska bli skönt att ha matvarorna i köket och inte i tvättstugan längre. 

Detta diskbänksskåp ser jag väldigt mycket fram emot. 6 hinkar i 2 storlekar: en för sopor, en för kompost, en för mjölkkartonger och liknande som behöver droppa av sig innan de ska sopsorteras. Övriga måste vi fundera över ett tag till. 

Och så dagens projekt: Istället för sömnad blev det en dynlåda. Har tänkt på det så länge. Jag använde bara virke som ändå fanns i garaget - och min nya skruvdragare. Återstår golv och lock. Golvet ska göras av galler så att dynorna kan torka trots att de ligger i lådan. Locket ska kläs med vaxduk och vara så stabil att man kan sitta på det. Sen ska det hela ut på altanen - och vi ska aldrig mer ha dynor i vardagsrummet!!! Det här har jag projekterat i flera år - men det var så mycket enklare än jag trodde och jag känner mig sanslöst stolt!!!

 Nu ska jag sy lite och sen ska jag sova, precis så länge jag vill. Maken, sonen och minstingen är nämligen bortresta och det är bara vi två kvinnor som håller ställningarna. Skönt och övergivet på samma gång.

God natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar