tisdag 2 augusti 2011

Bröllop och Co

Hej alla ute i cyberrymden,
jag har inte glömt min blogg och försöker dessutom öva mig i att inte betrakta den som ett krav. Men det har inte blivit så mycket sytt i och med att vädret är så fint och vi hade gäster och sen var vi också på bröllop. Egentligen var det tänkt att jag skulle sy till både stora dottern och lilla dottern, men när vi skulle köpa tyg till stora dotterns klänning så var tygaffärerna i vår närhet sommarstängda, så hon köpte något istället - men hon har alltså en klänning till godo hos mig.
Lilla dottern däremot skulle vara brudnäbb och vara i vitt som bruden. Jag rotade i mina förråd och det blev den här klänningen efter ett mönster från Ottobre:


Kleid für ein Blumenmädchen. Alles Reststoffe von
E-bay oder Flohmarkt. Auch der Reissverschluss und das Stickgarn.
Die Verzierungen sind den Schuhen nachempfunden,
da sind auch ein Schmetterling und eine Blume drauf.
Schnitt: Ottobre, Gr 110



Mest stolt är jag över att alla delar till klänning är gjorda av fynd från loppis eller från tradera. Också blixtlåset och brodergarnet. Jag är väldigt stolt, jag tycker det blev riktigt fint. Applikationerna på klänningen är gjorda för att motsvara skorna. Där finns fjärilen och blomman med i silverfärgat skinn, istället för silver tog jag naturfärgat grovt linnetyg. Garnet jag borderade med är silverskimrande siden. 
Tilläggas kan att klänningen efter festen och två duschar med hallonsoda, lite ketchup och klätterlekar på stentrappor inte var fullt så vit som från början - men jag tror allt gick bort i tvätten. Bilden är tagen direkt efter kyrkan, då hade den inte hunnit byta färg än. 
Men det var en rolig fest - barnet somnade i min famn vid midnatt. 

Dagens tanke
Jag tror jag har upptäckt ett tankefel hos mig. Undrar om det är fler än jag som gör samma miss. På något sätt har jag en egendomlig överskattning av min egen kapacitet inom mig. Jag tror hela tiden den enda begränsningen i mitt liv är tiden - eller snarare brist på tid. Av detta kommer en slags omedveten idé om att om jag bara gör allting snabbare så har jag en möjlighet att hinna med allt jag vill. Häromveckan slog det mig att jag aldrig funderar på om begränsningen kanske skulle kunna vara hur mycket jag mäktar med eller orkar. Jag vill liksom inte tro på det. Alltså: det finns ett överskott av idéer, det finns begränsat med tid men det finns också begränsat med ork. Detta innebär att det inte är någon idé att göra allting fortare eller att strunta i pauserna - för förr eller senare når jag gränsen för min kapacitet, ju mindre pauser jag gör desto fortare. 

Denkelei des Tages
Ich habe einen Gedankenfehler bei mir entdeckt. Irgendwie scheine ich meine eigenen Möglichkeiten zu überschätzen. Ich habe nämlich festgestellt, dass ich immer denke, meine Grenze liegt im Mangel an Zeit. Daraus folgt, dass ich alles immer schneller mache, damit ich in der zur Verfügung stehenden Zeit mehr von dem schaffe, was ich tun will. Vor einiger Zeit habe ich entdeckt, dass ich selten darüber nachdenke, ob die Begrenzung vielleicht auch darin besteht, wieviel Kraft ich habe. Also: Ideenüberschuss, endliche Zeit und endliche Kraft. Es nützt also nichts, oder ist sogar kontraproduktiv, dass ich in die vorhandene Zeit mehr hineinquetsche, stattdessen muss ich mehr mit meiner Kraft haushalten. - Also: jetzt eine Tasse Tee auf der Terrasse. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar