söndag 28 augusti 2011

Förspilld kvinnokraft????

Ja, jag vet, man kan fundera över om det är värt att lägga ned arbete på en tvättsäck till fritidshuset. Men det var kul och man lär sig alltid något. I synnerhet vad man behöver tänka på när man designar eget, och lite broderiteknik och liknande. Tvättsäcken har en syster som ännu är obroderad. Den ska få svensk text och korsstygn. Ännu ett experiment för att utöka mina textilkunskaper. Jag tänker inte satsa på en broderimaskin utan på att utveckla mina färdigheter i handbroderi. Och nej, denna kraft är lika lite förspilld som andra former av design på vardagsföremål. Det är bara det att handarbete inte verkar räknas som design utan som pyssel. Man kan undra varför??


Ein Wäschesack fürs Ferienhaus. Zeitverschwendung? Vielleicht,
aber es hat Spass gemacht und ich habe wieder was dabei gelernt.
Die Buchstaben bestehen aus drei Reihen Stielstich in Farben,
die denen in den Streifen ähneln.


Och det här är en födelsedagspresent till en femåring. Jag börjar våga tro att mina grejer kan ges bort. 

Tyg: Ikea och singeltrikå i orange
Mönster: Raglanblus från Ottobre, med vissa ändringar
Dekoration: en virkad fjäril och loppisspets
Storlek: 110
Nöjd? ändå en 7,5 på en 10gradig skala. 

Eine Raglanbluse aus Ottobre. Stoff von Ikea,
jersey an den Kanten. Selbstgehäkelter Schmetterling
als Dekoration und Flohmarktspitze. 

Så långt för idag, det finns lite projekt som är nästan klara och väntar på att bli färdigställda. Hoppas jag inte blir sjuk nu, har ont i halsen och i kroppen, men idag var en god dag med mycket sömnad och annat som jag har gjort.

Sov gott alla därute

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar