söndag 21 augusti 2011

Afrikatyg

För väldigt många år sedan var min pappa på tjänsteresa i Tansania. Därifrån tog han med tyg som sedan dess har legat i mina gömmor. Det var text på det tyget och huvudet på en gubbe som jag inte vet vem det är. Nu klippte jag bort allt jag inte ville ha och sydde en enkel raglan-blus av det hela. Jag var väldigt osäker hur det skulle bli. Satte dit en applikation, broderade och höll på. Sen sydde jag cover-sömmarna med avigsidan utåt - och då hände något. Jag sprättade bort applikationen och broderierna och helt plötsligt tyckte jag om blusen. Nu ska minstingen få välja om hon vill ha den annars går den till syföreningsbasaren till förmån för svältande i Afrika. 
Jag har försökt med lite produktion av likadana saker, så det ligger en till tillklippt blus av samma art i korgen och väntar. den blir dock kortärmad, tyget räckte inte. 

Tyg: afrikanskt bomullstyg
Mönster: Farbenmix Hannah
Grösse 110/116

Afrikanischer Stoff, von text und Abbildungen gereinigt.
Nach einigen Korrekturen gefällt sie mir, die Bluse. Die
Cover-Nähte haben sie komplett verändert.
Es wartet noch eine ähnliche Bluse. 
Och så stämplar. Jag har länge tänkt att jag vill göra egna stämplar. Och jag har funderat och funderat på vad jag kan använda. Det här är en prototyp gjord av en kasserad musmatta. För ett första försök blev det bra, tycker jag. Sen har jag tack vare ett tips på sysidan köpt dekorgummi - så det blir säkert fler stämplar.


Stempel aus einem alten Mauspad (heisst das so?)
Så, det får räcka för nu, jag återkommer snart, det finns sånt som är nästan färdigt. Och en hel klänning som stora dottern sydde åt sig och som jag har varit delaktig i som reste till Azorerna med sin ägare. Den hinner jag knäppa bild av när hon kommer hem.

Just det, lite tråkigt: min symaskin är på service, den ska få komma hem den här veckan. Jag syr med min gamla Singer - det fungerar också, men den är mycket enklare ... . Och så skramlar den. Jag fick den när jag gifte mig, för 21 år sedan, och den har aldrig varit på service. Den ska få komma dit när jag hämtar min andra maskin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar