tisdag 19 mars 2013

Den adopterade fågeln Pip

Nu måste jag bara berätta hur det går för den adopterade, misslyckade fågeln Pip (från föregående inlägg), som min dotter nu tar hand om. På bilderna som följer kan man se:
Fågeln Pip med sin klänning (hemsydd)

Der adoptierte (weil misslungene) Vogel Pip mit selbstgenähtem
(von der Adoptivmutter) Kleid 

en bilderbok, en kapitelbok med bokmärke (i gult) 

Ein Bilderbuch und ein Kapitelbuch mit Lesezeichen

två skålar med leksaker
samt en solfjäder som leksak
en bordsdekoration (med rosett)
ett bord (tändsticksask)
en skål med mat (musselskal) 

Spielsachen in zwei Schüsseln, ein Tisch (Streichholzschachtel),
eine Tischdekoration (mit Schleife), en Futterschüssel (Muschel)

En tv (kameran)

Ein Fernseher (kaputte Digitalkamera)

Ett koppel

Eine Leine (zum Ausführen)

En bur (därinne syns papperskorgen)

Ein Stall/Haus (im Hintergrund der Papierkorb)

Fågeln Pip är alltså väl omhändertagen och omplåstras en gång dagligen för sina sömnadsbetingade bulor på magen.
Jag är gång på gång så fascinerad över all den kärlek som läggs ner på alla dessa detaljer i leken, och många gånger har jag inte en aning om vad allt det som i mina ögon ser ut som kaos i dotterns rum har för betydelse och funktion för dottern - men jag har märkt att det mesta har betydelse och funktion. Och jag trampar gång på gång i klaveret när jag försöker att plocka undan utan att jag vet vad jag gör ...
Så långt dotterns projekt ...

Här nere ser ni ett av mina. Hade tänkt att slänga denna ärvda herrprästskjorta som var alldeles för bred och vid och inte använd. Men när jag hade den i handen tänkte jag, att man skulle ju kunna försöka att rädda den. Det syns inte så bra på bilden, men jag tog loss ärmarna, tog in i sidorna så att den fick en aningen figursydd form, smalnade av axlarna, rynkad ärmarna en aning upptill, så att jag slapp göra dem smalare, klippte av manschetterna, sydde ihop ärmsprundet med en dekorsöm i svart (syns på andra bilden), sydde en kanal och drog in ett resårband så att ärmarna blev trekvartslånga ungefär. Jag hade den på mig idag och trivs numera utmärkt i den. Räddningen slutfört och jag tänker mer och mer att jag borde arbeta mera för fri hand framöver, det blir ofta bra, tycker jag.

Ein Pfarrhemd (wie nennt man so was auf Deutsch?), Herrenmodell,
verändert, verschmälert, Manschetten abgeschnitten, Gummizug eingezogen,
nun leicht tailliert geschnitten - und ich mag es viel lieber jetzt,
Es wurde heute probegetragen. 

Schlecht zu sehen, aber mit scharfen Augen kann man sehen, dass
ich den Ärmelschlitz mit einer Dekorationsnaht in schwarz zugenäht habe. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar