lördag 16 mars 2013

Alla fåglar kommit re'n ...

Jag blev inspirerad av Lopplisa och ville också sy fåglar. Följde länken som hon hade på hemsidan, skrev ut mönstret och sydde den första fågeln.

Ein Vogel nach einem Gratismuster vom Internet.

Ornitologisch betrachtet war ich nicht ganz zufrieden. 

Sedan började min ornitologiska hjärna gå igång och jag vart lite missnöjd med formen (fast senare kom jag på att svalor ser nog ungefär ut så, med små huvuden, slank kropp och denna hållning ...). Jag började snickra på ett eget mönster ... och dessa två kom till.

Daher hier ein Vogel nach selbstgezeichnetem Muster.

Und noch einer, beide ziemlich pummelig. 

Betydligt mer välnärda, man skulle också kunna säga knubbiga, men huvudet var jag nöjd med. Jag snickrade lite till och försökte dessutom att få till några vingar ...

Hier ist das Muster etwas verändert und dazu noch Flügel eingesetzt.
Das ist aber ziemlich fitzelig ...

auch wenn mir das Vieh ansonsten ganz gut gefällt. 




Dessa vingar var dock ganska pilliga att få till, och eftersom ett sådant mönster måste gå fort att sy fortsatte jag att snickra. Nästa fågel har genomgått någon form av bantningskur och vingarna är påsatta i efterhand och är dekorerade med knappar. Regnbågsfågeln är jag nog mest nöjd med hittills, och det känns bra eftersom det tyder på att mönstret blir bättre efterhand.

Dann wurde etwas abgespeckt und Flügel mithilfe
von zwei Knöpfen aussen angesetzt. 

Dieser hier gefällt mir gut. Einen weiteren habe ich in Arbeit,
mit weiter korrigiertem Schnitt.

Nu har jag redan klippt till en till fågel med bara en minimal justering vid huvudet, den ska också få knappvingar, vi får se hur den blir.
Ett tidigare exemplar blev fullständigt misslyckad men som tur var var dottern beredd att adoptera en handikappad liten stackare med amputerade vingar (de hade blivit olika stora) och operationsärr vid svansen, dessutom lite knölar här och var (där jag hade försökt sy igen stoppningsöppningen för hand).

Ska också redogöra för ett sportlovsprojekt: min Huskylock hade en mjuk huva av genomskinlig plats som hade gott sönder och blivit lagad med tejp flera gånger. Till slut klippte jag sönder höljet och använde det som mönster, sen applicerade jag mina tygcirklar och maskinbroderade stjärlkar, blomblad och liknande. Därefter kviltade jag det hela på fri hand. Alltihop blev sådär men jag har testad lite olika tekniker. När jag får tid och ork ska jag justera lite. Tyvärr passar inte höljet riktigt så bra som jag hoppades. Det får duga ett tag, när jag har tröttnat klipper jag isär det och använder delarna till någon väska eller liknande. ...

Ja und das sind Details meiner neuen Abdeckung für die
Overlock. 

Nicht ganz leicht zu erkennen auf den Fotos.

Und das Ganze ist weder sonderlich perfekt (sprich
gerade) noch richtig fertig (siehe Unterkante).
Ich bin auch nicht so zufrieden, aber es wird eine
Weile seinen Zweck erfüllen, dann wir ein neues genäht
und aus den Teilen von diesem wir was anderes gemacht.
Jedenfalls habe ich ein paar Techniken, unter anderem das Freihandquilten gelernt
und eine Design-idé ausprobiert. 

1 kommentar:

  1. Haha.. vilka fågelbestyr!! Men, skam den som ger sig!!! Du får ju till det riktigt bra! Beundrar också ditt tålamod vad gäller mönsterknåpande!!! :)

    SvaraRadera