måndag 31 oktober 2011

Dichtestress

Detta tyska ord syftar till den stress som t ex djur upplever när de blir tvingade att leva för nära varandra. Jag har läst att duvor, fredens fåglar, börjar bli ytterst aggressiva mot varandra om de hålls för nära varandra. Jag liter under denna slags stress efter att ha varit hemma med minstingen i flera dagar. Hon vägrar att vara på en annan våning, ibland t o m att vara i ett annat rum än jag. Dessutom är hon inbegripen konstant kommunikation med mig och jag ska hela tiden låtsas att vara hennes mamma, hennes kompis, hennes mormor, olika slags djurmammor ... . Det ska bli sååååå skönt att lämna henne på förskolan imorgon - förbjudna tankar om ett högt älskat barn. 

Nåja, detta var ett av hennes projekt i förmiddags. En nyinköpt madrass som är omgjort till en dagiskompis, med armar, ögon och mun. Man tager vad man haver...

Ein Kindergartenfreund aus einer neugekauften Matratze. 


Jag och här ett av mina två avslutade projekt för dagen: en kofta som jag har jobbat på i flera månader. Stickat på tvären med förkortade rader efter ett mönster ur allt om handarbete. Omräknad med faktor 0,8 för garnets skull som jag köpte på Lidl!! Jag är väldigt stolt över min matematiska prestation som gjorde att jag kunde räkna fram en faktor som jag multiplicerade alla maskantal med för att få fram det antal maskor som gällde för mitt garn.
Modellen på koftan är, tror jag, en traditionell modell för bebiskoftor. Det är en slags omvänd raglan. Jag gillar det, ska fundera på om jag kan använda det fler gånger. Och dottern tog inte av sig koftan efter första och enda provningen, så den är väl godkänd.

Strickjacke aus Baumwolle, quer gestrickt mit verkürzten Reihen,
daher die Passform. Umgekehrter Raglan, sozusagen. 
Inga mer eller mindre kloka tankar, jag ska gå och lägga mig nu. Sov sött alla!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar