torsdag 13 oktober 2011

Osytt men ändå - lite smått och gott

Det här har jag tänkt på länge: en hylla som inte kräver att man borrar i kaklet (och genom fuktspärren) till alla shampoflaskor: Det var en gång ett litet, hopfällbart bord - som någon släkting satte sig på, varpå bordet gav upp och la sig platt. Men jag kan ju inte slänga saker, så jag tog isär bordet och sparade det som såg användbart ut, bland annat två halva bordsskivor. Hälften av den ena halvan blev nu hylla. Den hänger över huvudhöjd men nåbart i vår duschhörna - återstår att se hur den beter sig i badrumsklimatet. Men en väldigt sympatisk och flexibel konstruktion, går när som helst att ändra höjden och rätta till om den hänger snett. 

Ein Regal für die Dusche.
An der Decke aufgehängt, da braucht man
nicht in die Kacheln zu bohren. 

Igår var det höstfest i församlingen. Då fick jag tag i denna linnebordsduk med lite fläckar på. Vår anslagstavla behövde nytt tyg, sedan köket blev renoverat. Och nu är den fin igen. Och kan användas. Mönstret i tyget syns bättre på nedre bilden. Jättevackert är mönstret och jag känner att jag ändå har räddat det, förmodligen hade ingen använt det som bordsduk med sina fläckar. Och en anslagstavla i vårt hushåll är ju aldrig tom, då täcks ju fläcken. 
Huvudet har redan satt igång för att återanvända det som jag klippte bort av bordsduken. 




Die Pinnwand mit einem neuen Stoff bezogen.
Ein wunderschön gewebtes Leinentischtuch mit Flecken
auf einem Basar erstanden. 


Dagens tanke
Arbetstid, familjetid, fritid, livstid ... Hur ska jag tänka. Ett sätt är att plocka isär och schemalägga, noggrant skilja mellan arbetstid och fritid, egentid och familjetid. Men jag trivs inte riktigt med det. Jag vill leva ett liv och inte flera. Vill känna att jag integrerar mina olika världar med varandra. Fritid är ju egentligen lyx. Egentligen är våra dagar till för att leva med allt vad det innebär. Att se till att vi och våra barn har mat och tak över huvudet och inte behöver frysa. Fritiden är ju en ganska ny företeelse. Samtidigt är arbetslivet så komprimerad numera att fritiden behövs för att återhämta sig från en arbetsdag som kräver väldigt mycket av tempo, koncentration och informationsbearbetning. Sen kan man också tänka att vi alla har olika gåvor och begåvningar. Allt kommer inte till sin rätt i våra yrken, och i vår fritid gör vi ju ofta också nytta, på det ena eller andra sättet. Jag behöver arbeta med händerna och hoppas att jag också har förmåga, kanske begåvning??? i alla fall kreativitet. Det vill jag inte slösa bort, och mitt jobb för så mycket huvudarbete med sig att jag behöver balansera med något praktiskt.

Men helst av allt önskar jag mig ett liv där jag kan varva fritt och leva tillsammans med min familj utan att behöva separera tiderna från varandra och oss från varandra.  ...

Lite lösa funderingar

2 kommentarer:

  1. Tack för din kommentar på bloggen. Det var precis så idéen började faktiskt. Jag började sy i en duk och försökte sen över lång tid göra upp tyget eftersom jag så ofta börjar klippa i ett och sen blir resterna, stora som små, liggandes. Jag fick ut sex plagg samt en massa smågrejer ut av en rätt så stor vanlig bordsduk. Det är en utmaning bara i sig att inte lämna ett lager av restbitar som ligger till ingen nytta senare. Restkorgen blir snabbt väldigt full.

    SvaraRadera
  2. Vilken smart hylla! Jag känner så igen mig i dina tankar om tiden & jobbet & familjen & kreativiteten. Jag måååste få fixa & pyssla & sy & skapa, annars blir jag tokig. Det är som ett grundläggande behov för mig, som inte tillfredsställs i mitt jobb. Försöker få in det i vardagen på ett naturligt sätt men får inte till det, känns omöjligt med allt annat som måste få plats. Så oftast är det sömntimmar som ryker till förmån för pyssel. Vilket egentligen är ohållbart.

    SvaraRadera