fredag 4 november 2011

Den här är jag stolt över

Jag har länge velat sy en anorak. Själv älskar jag dessa jackor, jag tycker man känner sig fri i dem. Sen ägde jag en jacka, som jag i och för sig tyckte mycket om men som kändes inte riktigt tidsenlig i passformen. Jag kunde dock inte göra mig av med den, för jag kommer så väl ihåg hur det var när jag fick den. Den var beställt på postorder hos ett företag som säljer ekologiska varor och kläder i naturmaterial. Jag väntade och längtade efter paketet, det var för sådär 18 år sedan. Sonen var nyfödd och när paketet äntligen kom låg jag på en madrass med feber och mjölkstockning. Jag kommer så väl ihåg hur jag kravlade upp mig för att prova jackan - och hur glad jag blev åt den. Så jag kunde omöjligt bara lämna bort den. Istället tog jag isär den, plockade bort fodret och sydde en anorak enligt Ottobre 4/04. Som foder använde jag en fleecefilt som jag köpte på loppis för just detta ändamål. Luvan passade, konstigt nog, så där bytte jag bara ut fodret. Sen satte jag muddar i ärmarna. När jag skulle passa in blixtlåset klippte jag lite för långt, därav triangeln, men jag tycker den blev en fin detalj. 

Ein Anorak för die kleine Tochter,
aus einer alten Jacke und einer Fleecedecke
vom Flohmarkt. Ich bin richtig stolz auf dieses Werk. 

Schnittmuster Ottobre 4/04, Grösse 110

Och sen draken. Jag är ständigt på jakt efter motiv till applikationer som känns lite mer tuffa eller könsneutrala eller lite annorlunda. Här tänkte jag mig en drake, men inte en serietidningsvariant och inte heller något läskigt, så jag ritade själv och är nöjd med resultatet. Sammantaget tillhör den här anoraken mina mest lyckade projekt, tycker jag själv.

Den Drachen hab ich auch selbst gezeichnet.
Er wurde am Ende genau, wie ich mir das gedacht hatte:
Freundlich, nicht karikiert aber auch nicht verniedlicht.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar