lördag 6 april 2013

Nya sängkläder,

Detta tyg fick jag överta av en kompis. Det var väldigt mycket och jag funderade på vad jag skulle göra av det. Till slut blev det ett påslakan och ett antal örngott. Jag tycker det blev fint. Hoppas bara att inte alla krypen tjattrar hela natten så att dottern inte kan sova.
Kom på att det faktiskt är trevligt att sy sängkläder, man kanske borde göra det oftare. Hitta fin metervara någonstans och sy själv....

Dieses Bild hat die Tochter selbst gemacht. Ich hatte Stoff von einer
Freundin geerbt und ihn gestern zu Bettwäsche ver-
arbeitet. Richtig gemütlich, sieht das aus. Und
das Kind braucht sich nie mehr einsam zu fühlen im Bett. 

Ich hoffe, die kleinen Viecher reden nicht die ganze Nacht.
Erfreulich war es, mit meiner neuen Maschine Knopflöcher zu
nähen. Ging ganz ohne Wutausbrüche.

Att sy knapphål med min nya maskin var faktiskt riktigt kul. Och inte ett enda vredesutbrott trots 8 knapphål på en enda kväll. (Nu är knapphål i sängkläder faktiskt ganska oproblematiska men ändå, det var roligt).

Ja, och här alltså min andra, lyckade BH. Återbruk igen, en gammal top. Jag gillar stilen och att den inte har några spännen eller byglar. Inget som trycker och klämmer. Funderade länge över axelbanden men till slut vek jag ihop en remsa så att den låg tredubbelt och sydde över den med 3-stegs-zigzag. Det fungerade alldeles utmärkt och blev väldigt elastiskt. I underkanten har jag dragit in vanlig 5 mm resår. Man tager vad man haver. Inget dyr sybehör. Det enda som är special är spetsresåren i överkant. Jag har minst en topp till att slakta.

Ein sehr einfacher, selbstgenähter BH. Recycling eines alten Tops.
Kein Spezialzubehör. Alles aus den Beständen. Ich nähe sicher mehr,
und vielleicht werden sie mit der Zeit auch noch professioneller. 

Trevlig helg ... nu måste jag fundera på vad jag ska sy härnäst. ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar