torsdag 4 april 2013

fisk och fisk och fisk och fisk

sammanlagt 14 stycken hittills. Mer eller mindre perfekta, lite olika sinsemellan, fyllda med ris. Jag hittade en blus på Röda Korset som funkade för detta ändamål som jag har haft i tankarna i flera år. På jobbet berättar vi ibland berättelsen som fisktåget för förskolebarn, där lärjungarna strax efter påsk åker ut för att fiska, de får ingen fisk, möter en man (den uppståndne Jesus) på stranden som tipsar dem om att åka ut igen och att kasta in nätet på andra sidan båten, varpå de får upp 153 fiskar (så exakt är Nya Testamentet :) - jag struntar fullständigt i om det var 153 men gläds åt siffran för berättelsens skull). Vi har ett blått, tråkigt plastnät (jag tror det är tänkt för bärbuskar) och pappersfisk för denna fina berättelse. Pappersfisk skrynklar och  är alldeles för lätt.
Jag håller alltså på att binda ett nät (få se om det blir nåt så småningom) och har invigd min symaskin genom att sy fiskar. De känns riktigt bra och sådär i en hög ger de det önskade intrycket. (Ironiskt nog tål de dock inte vatten .... ).

Fische zur Illustration einer biblischen Auferstehungsgeschichte.
Wir hatten bisher nur Papierfische, diese hier sind mit Reis gefüllt
und aus einer second-hand-Bluse genäht. Vielleicht bekommen
sie noch Augen. Sie fühlen sich richtig gut an. Und obwohl
die einzelnen Fische alles andere als perfekt sind, ist der Eindruck in
Gruppe der erwünschte.
Ein neues Netz ist noch in Knüpf-Arbeit. 

(Jag vet, på bilden är det bara 13, men det beror på att dottern ville ha en till sig).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar