fredag 6 januari 2012

Stjärnor på trettondedagen ...

... och en liten resa där vi hittade vintern. 

Idag är det ju Bethlehemsstjärnans dag, den som är ursprunget till alla stjärnor på omslagspapper, reklam, i julgranar, på julbroderier och städernas julbelysning. Den som gjorde att stjärntydarna gav sig iväg för att leta efter en kung som var olik alla deras förväntningar. 

Nog med bakgrundsinformation. Jag har i många år velat lära mig att göra sådana stjärnor. Jag har tittat i beskrivningar som varit obegripliga. Ett litet tag kunde jag när en äldre kvinna här i grannskapet lärde mig, men jag gjorde inte tillräckligt många för att komma ihåg till nästa jul. Det hon berättade var att de som barn, då de var väldigt fattiga, gjorde såna stjärnor av tidningspapper.  Sen dess har jag velat lära mig. Nu äntligen hittade jag i Panduros Hobbyguiden en beskrivning som man kunde följa.


För att inte glömma igen var jag ju tvungen att göra många. Och jag gjorde dem av diverse reklamblad som hade lämpliga färger. Det blev en fin liten hög.   

 
Endlich habe ich eine verständliche Beschreibung
für diese Sterne gefunden.
Ich habe die meisten aus Reklameblättern gemacht.
Ich bin eben ein hoffnungsloser "redoer".

På nyårsdagen åkte vi till vårt landställe i Hälsingland, för att hitta lite vinter. Det snöade ymnigt på ditvägen men var runt nollan de flesta dagarna. Ändå åkte vi lite skidor, på längden som vi brukar. Och jag hade redan för länge sedan köpt ett linne som jag vill göra till en ny skidmössa till mig. Såhär blev den och funkar alldeles utmärkt (fast nästa gång ska jag kort mönstret lite ändå). 

Eine neue Skimütze aus einem Viskosetop vom Flohmarkt.
 Såhär såg det ut när vi åkte skidor igår. Snön var så blöt och klibbig när den föll att den fastnade till och med i staketets ståltrådar. Jag åkte inte skidor så mycket, bara första och sista dagen. Men det var väldigt fint när jag gjorde det. Mersmak inför sportlovet. Och stora sonen har efter alla dessa år äntligen upptäckt tjusningen i längdåkning. Han fick längdskidor i julklapp och har nu bättre kondition än sin pappa, så de två åker tillsammans. Dessutom åkte han med sin lillasyster och den synen är så rörande att man nästan smälter. En 18årig kille som tålmodigt vandrar bredvid sin 5åriga syster och lyfter upp henne när hon har trasslat in sig i skidor och stavar. Jag älskar mina barn!!!!!!

Alm auf meiner Lieblingsloipe in Hälsingland.
Aufgenommen gestern nachmittag.
Endlich ein bisschen Schnee!!!


Numera äger jag sammanlagt 4 symaskiner, 2 overlockar och 1 coverlock. Låter lite hemskt. Men två av maskinerna är stationerade på landet. Så den här gången tog jag inte med någon maskin utan litade till de som fanns där. Och så tog jag dessutom med mig lagom med projekt, så saker och ting blev färdiga. Dessa byxor är till en liten nyföding som kommer när som helst. Storlek 62. Tyg är en liten stuv från en loppis och mudden från Stof och Stil. Ska bli en liten tröja också som blir enfärgat blått och jag ska klippa ut något av djuren från byxtyget och applicera, hur jag gör med muddarna vet jag ännu inte. 

Winzige Hosen für ein winziges Menschlein,
dass jederzeit geboren werden kann.
Bestellung von der grossen Tochter, deren beste
Freundin demnächst Tante wird. 

Det finns fler färdiga och nästan färdiga projekt som ska bloggas snart. Ha en bra kväll alla därute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar