fredag 13 januari 2012

Ibland faller jag offer ...

... för vår tids materialism: jag är lite svag för elektroniska prylar. Ny har jag fått en iPhone via jobbet och mina barn mobbar mig: de tycker att jag "nördar mig" när jag blir barnslig glad över väder-appen från Smhi eller nya patience-spel som jag lyckats installera. Allt väldigt harmlöst och gratis - men jag tycker det är kul. Och än så länge klarar jag att förstå ungefär hur man använder en sån apparat. Det gör mig stolt. Faktiskt. Och jag gläds åt min lilla inkonsekvens - att jag unnar mig att bli glad åt så världsliga ting som att äga en ny telefon. Jag tror att vi blir omänskliga och ganska odrägliga utan inkonsekvenser. Det är bra att leva som man lär - men det är viktigt att man förblir levande och aningen oförutsägbar, tycker jag. 

Nåja, här lite saker från handarbetskorgen och syhörnan:

Först ut en Charlie-mössa - ni som har följt SVTs julkalender vet varför jag kallar den så. Jag tycker faktiskt att den blev riktigt fin och funderar på att sy en liknande till mig själv.


Eine Ballonmütze für die Jüngste. Aus Wollstoff,
mit Baumwolle gefüttert.
Durchaus beliebt. 


Den såg ju någorlunda proffsig ut, vilket man inte kan säga om de övriga sakerna. Jag har försökt mig på att tova i maskin. Fick av mina svärföräldrar ett paket i julklapp med garn och beskrivning till de röda tofflorna. Gick ganska smidigt bortsett från att jag var tvungen att tvätta ena tofflan en extra gång eftersom de var så olika i storlek. Jag hade sen kvar ett garn som i kvalitet verkade lite liknande, fast i blå och lila toner. Så jag letade fram ett mönster på garnstudio och stickade tofflor till minstingen. Det blev lite snea och vinda och buckliga och också lite olika i storlek, men i stort sett funkar dem och garnet betedde sig ungefär som förväntat. Jag hoppas att användning kommer att leda till att de ser mindre buckliga ut. Hade tänkt stryka flytande gummi under båda två, som halkskydd.


Ein Weihnachtsgeschenk: ein Paket mit Wolle und Anleitung für gefilzte
Pantoffeln. 

Resteverwertung gefilzt. Nicht besonders ansehnlich aber warm.
Und ich hoffe sie werden noch glatter durch Anwendung.
Ich werde Formgummi drunterpinseln, um Unfällen vorzubeugen. 

Jag och detta är alltså arbetskläder till mig: en ärmlös variant till instickskrage att ha under andra plagg. Jag blir nämligen galen av att ha olika långärmade plagg ovanpå varandra eftersom detta resulterar i veck. Ska pröva toppen nästa vecka, tänkte jag.

Pfarrhemd, wie wir sie hier als
Dienstkleidung tragen.
Diesmal als ärmelloses Top
 zum Drunterziehen.

Nu ska jag snart lägga mig eftersom jag ska iväg imorgon bitti. Sov gott därute och blås inte bort!!!

1 kommentar:

  1. Tycker också att det är väldigt kul med den iPhone jag skaffade ganska nyligen, när man annars lever väldigt enkelt är det roligt med en lite lyxig kontrast :-)
    Härlig mössa och maskintovande är riktigt kul, de gånger jag har testat har inte storleken riktigt blivit som jag tänkt, det har antingen blivit för smått eller för stort... :-)

    SvaraRadera