måndag 2 maj 2011

Lite smått och gott

Jag älskar lediga söndagar. Om vi har klarat av måsten som matvaruaffärer och liknande redan på lördagen vill säga. Jag älskar att vakna med en ny, blank dag framför mig och att sitta vid frukostbordet och läsa tidningen och äta i lugn och ro. ... Ända tills jag är så vaken att jag kommer på de sakerna som också borde göras förutom allt det jag vill göra. 
Men på morgonen tror jag fortfarande att denna söndag har minst dubbelt så många timmar som den faktiskt har. Och då tar jag mig tid till sånt här. Minstingen ville ha solglasögon till lilla Moa. Jag tog lite ståltråd, bitar av genomskinlig plast, kontorstejp och en röd permanentmarker. Och jag hade sååååå kul. 


Moa brauchte eine Sonnenbrille.
Improvisiert am Sonntagsfrühstückstisch.
Draht, durchsichtiges Plastik, Tesafilm.


Idag är det måndag, men det blev ett liknande projekt. Nallen härnere är egentligen en vetekudde för onda magar. Men den får ju inte hamna i mikron, inte ens innekudden. Istället har den blivit ett av favoritgosedjuren. Den har tyngd och vetekornen inuti gör att den nästan beter sig som en liten nyfödd när man bär den. Dock har jag alltid tyckt lite synd om den eftersom den inte hade några kläder. Däremot hade jag en kofta med lite småhål. Och då blev det en improviserad tröja. 


Ein neuer Pullover aus einer alten Strickjacke
für einen frierenden Bären, dessen Inhalt
(Weizenkissen) bisher nie in die Mikrowelle durfte.
Da soll noch mal einer sagen, Kinder hätten vor
ihrem fünften Lebensjahr noch keine entwickelte
Empathiefähigkeit. 

Såhär var det: Min svärmor har en bekant som fick höra att jag syr barnkläder av avlagda vuxenkläder. Hon ägde en blus med elefanter och blommor som hon tyckte lämpade sig till ett sådant projekt. Den är av en tunn viskosblandning. Jag funderade länge och stickade sedan ett ok. Jag började som till en raglantröja. Lite klurigt var det sedan att lista ut hur resten av ärmhålen skulle se ut. I första försöket var det hela alldeles för tajt. Jag klippte lite till och nu funkar det bra. Just med den här tunikan är jag väl sådär nöjd, men själva modellen med stickad eller virkat ok och sedan ett rynkat, tunt tyg, det ska jag jobba vidare på. Rynkningen fungerade för övrigt alldeles utmärkt med rynkfot. Återstår att se vad minstingen tycker. Annars hamnar kreationen på Röda korset. Men jag har i alla fall lärt mig något.



Gestrickte Passe, geerbte Bluse,
der Pulli drunter
nur zum Ausprobieren.
Naja, ich hab schon perfekteres
zustande gebracht,
aber ganz ok. 


Dagens kommentar: Fy vad kallt det blev, det var väl onödigt!!!!

1 kommentar:

  1. Dagens kommentar, funkar fint här uppe i norr också, usch och fy för snö! Nallen var nog glad åt sin tröja idag, och solglasögonen kan man ju som bekant alltid ha, bara man är cool!

    SvaraRadera