söndag 6 mars 2011

Hemma igen...

Ett första livstecken efter sportlovet. Det blev inte fullt så mycket sytt och stickat under veckan som jag trodde från början. Men här är det något i alla fall. I unga dagar, när jag inte var lika kvalitetsmedveten som nu och allmänt oerfaren och dessutom lite hippie (det kanske jag fortfarande är innerst inne), köpta jag på mig garn som var: illa färgat, man fick färg på händerna när man stickade; ojämnt spunnet; fullt med små stickor och halmrester och dessutom väldigt grovt. Men jag fixar ju inte att slänga sånt och har länge funderat på vad jag ska göra av det. Jag tog med det till stugan och tänkte: i brist på annat kommer jag säkert att hitta på något. Och se där, det blev ett par maskintovade tofflor. Vilt improviserade efter en beskrivning på garnstudios hemsida. Ojämna på alla sätt och vis, mönstret dikterades av hur mycket garn jag hade av de olika färgerna. Dessutom använde jag minst två garner som inte tillhörde samma sort - vilket resulterade i att den ena toffeln blev lite större än den andra. Men hur som helst, de passar mig, är varma och sköna och jag har hittat ett användningsområde för garnet. Och lärt mig lite om tovning. Så det blev väl ändå bra, tycker jag. Ska nog tova fler tofflor av gamla, grova garner som jag annars inte vet vad jag ska göra av. 


Maschienengefilzte Hausschuhe aus Wolle,
die ich vor mindestens 25 Jahren gekauft hatte
und die eindeutig von schlechter Qualität war -
aber es war also möglich,
 daraus was brauchbares zu machen. 
Så långt nu, det kommer mer snart, när vi har laddat upp foton ....

Ha det gott därute!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar