söndag 6 mars 2011

Detta är alltså, vad det nu heter ...

Jag förstår mig inte på det svenska ordet för detta, men snickaren kallade det för brokvist, tror jag. Hur som helst, såhär är det: Det gula huset på bilden är vårt "fritidshus", en villa från 1935 i Hälsingland. En gång i tiden var det en affär i huset och därför var det två ytterdörrar, en till bostaden och en till affären. Framför huset fanns då en betongtrappa som var bred, grå och ganska ful. När vi tog över huset fanns det en fuktskada i väggen, som behövde åtgärdas. När detta skulle göras drog snickarfirman bort själva trappan och upptäckte att det hade runnit vatten bakom och att det fanns röta. Sen dess har vi haft en provisorisk järntrappa som dessutom var för låg. 
Därframme är det morgonsol och sjöutsikt, därför ville vi kunna sitta där. Alltså koncipierades denna byggnad. Vi funderade mycket för att hitta mått och utgestaltning som fungerade ihop med detta strama hus. Det blev såhär och jag är jättenöjd. Räckets mönster med smala och bredare brädor har jag hittat på. Jag ville ha något som är både stramt men ändå inte helt fantasilöst. Nu måste det bara bli vår - sen får vi se hur framsidan av huset ser ut, antar att det ligger en del skräp från byggnationen där. Dessutom ska plåttaket på. Men vi tycker i alla fall att huset har vunnit. ..

Unsere Vorterrasse ist fast fertig.
Wir sind sehr zufrieden und freuen uns darauf,
dort unseren Morgentee zu trinken.
Es fehlt nur noch das Blechdach, und etwas Farbe. 

1 kommentar: