fredag 11 mars 2011

Godmorgon, alla därute

Det behövs byxor. Och allt som inte har resår upptill åker ner, min dotter har en utpräglat småbarnsmage. Alltså behövs det ett mönster som är mera av riktiga byxor än leggins. Här har jag testat två varianter. Under sportlovet var vi på loppis i Järvsö och där hittade jag denna gardinkappa. Första gången jag använder ett landskapstyg. Lite urtvättat var det. Jag kunde inte använda översta biten, för där, efter att ha sprättat kanten upptill, var färgen original - och det var skillnad kan jag säga!!! Hursomhelst, mönstret kommer från Svenska Mönster och verkar vara helt perfekt. Sitter som ett smäck upptill. Relativt smalt där, men rätt pösigt nertill. Väldigt lämpad till förändringar. Byxan har fickor i sidsömmarna. Tänkte att framöver sätta på hjärtformade, virkade lappar på knäna och kanske virka röda bakfickor också, men vet inte än, ska nog testa dem ett tag innan och fundera. Det blir i alla fall definitiv fler byxor efter detta mönster.. ...
Alltså: Tyg: Gardin, loppisfynd
Mönster: Svenksa mönster
Stl: 110
Ein paar Hosen, die hoffentlich nicht rutschen, dank Gummizug.
Stoff vom Flohmarkt, eine alte, ausgewaschene Gardine.
Schnittmuster: Perfekt, sitzt wunderbar oben und kann sicher beliebig verändert werden.
Ich werde noch mehr solche nähen.

Ja, här alltså det andra exemplaret. Tyget också här ett loppisfynd. Det är stickad tyg, förmodligen syntet, men när det gäller loppistyger är jag inte lika kinkig som annars. Det är liksom lättare att sy något som man inte ännu vet om det blir bra, i ett tyg, som man själv inte uppfattar som så värdefullt - och då menar jag inte inköpspriset. Hursomhelst är tyget relativt tungt, med fint fall och en väldigt vacker färg.
Mönstret kommer från Ottobre. Om man tittar noga på fotot ser man, att det har en besparing framtill. Och så benavsluten. Som ni ser blev det blå knappar ur mina gömmor. För en gångs skull gjorde jag som det står i beskrivningen och sydde fast resåren. Vad händer: Jo, när dotter tar på sig byxorna så är de för vida. Vad gör jag? Dessutom tyckte hon inte om byxorna. När det gäller designen har vi kommit överens om att det ska bli en mus, en igelkott och ett lamm på dem. När det gäller passformen är det svårare: antingen sprättar jag tre sömmar med risk för att det blir fult. Eller så försöker jag att trä in en dragsko i mitten så att man kan dra ihop midjan. Eller så lägger jag byxan och väntar på att dotter blir rundare. Men det är ju inte säkert att det sker innan hon blir för lång, eftersom barnen har en tendens att sträcka på sig och att växa bara i längden, inte i bredden. Jag ska fundera på saken. ...
Tyg: Loppis, knapparna likaså.
Mönster: Ottobre 6/09
Stl: 110
Noch eine Hose, diesmal in Strickstoff. Auch vom Flohmarkt.
Vermutlich Synthetik, aber bei Second Hand bin ich nicht ganz so genau.
Problem: Rutscht, und ich habe ausnahmsweise, wie in der Anleitung vorgesehen,
den Gummizug festgenäht.
Muss mir noch eine Lösung ausdenken.
Die Tochter ist auch mit dem Design nicht zufrieden,
Ein Igel, ein Schaf und eine Maus sind bestellt.
Kann sein, dass diese Hose nochmal im Blogg erscheint.

Dagens fundering levereras senare, nu ska jag åka till jobbet först.
Ha en bra dag ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar