torsdag 10 februari 2011

Nåja, inte riktigt nöjd


För ett tag sedan fick vi ärva ett par jeans med resår som då var alldeles för stora för minstingen. Dessutom hade de alldeles för höga i midjan samtidigt som resåren var ganska stram. När jag såg volangkjolen i nyaste  Ottobre bestämde jag mig att klippa av byxorna och sy fast volanger. Jag använde för första gången rynkfoten till min symaskin - jag får väl testa mera för att komma fram till hur jag måste ställa in trådspänning och stygnlängd för att få rätt rynkning för en volang. Nu sydde jag två varv runt och fuskade lite eftersom rynkningen fortfarande var lite för svag. Ändå mycket bättre än att hålla på med rynktrådar. 
Jag tycker dock fortfarande att kjolen har för hög midja, så jag tror jag får trixa lite till. Antingen klipper jag av utan hänsyn till framfickorna eller så gör jag med framfickorna som de i Ottobre har gjort med bakfickorna: jag sprättar upp sömmarna och syr fast volangen och sedan sätter jag fast fickorna ovanpå. Fast dottern tycker kjolen är bra som den är. Så jag kanske nöjer mig.


Återbruk i detta projekt: Jeans som jag klippte av. Yttre volangen av tyg från tradera. Spets begagnat. Nedre volangen: loppistyg från Hälsingland. 
Mönster Ottobre 1/11
Storlek: 110
Nöjd på en skala 1-10: 7 kanske. 

Dagens fundering:
Idag är en sån dag då jag kan vara så otroligt tacksam över att ha tak över huvudet. Ute är det snöstorm och jag sitter härinne vid min dator, alldeles skyddad mot vädrets makter. Det är varmt och torrt och när jag alldeles snart lägger mig i min säng så vet jag att taket över mitt huvud håller snön borta från min säng. Och mina käraste människor är hos mig och minstingen snusar i sin säng. Och jag är mätt och skulle jag bli hungrig så finns där mat i kylen. Vad bra vi har det!! Tänk att inte ha allt det där. Tänk att vara utsatt för väder och vind. Tänk att inte lyssna med sådär lagom spänning på väderleksrapporten när de utfärdar sina varningar. Tänk att behöva fundera på var jag ska sova inatt för att inte frysa ihjäl. Min tanke och min bön gäller ikväll dem som inte har förmånen att ha tak över huvudet en natt i snöstorm i februari. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar