måndag 21 februari 2011

En doppresent och ett fysikaliskt mysterium

Bokstäverna är inte helt raka, det syns bättre på bilden än i verkligheten. Men annars är jag rätt nöjd. Mönstret ur senaste Ottobre. Tyget är ett slags sweatshirttyg med vit insida. Rätt stabil, men jag tror ren bomull. Jag hoppas bara att inte sömmarna är för hårda. Overlockkniven var inte längre med på noterna (en ny är beställd), istället klippte jag ner sömsmånerna ganska mycket och sicksackade. Sen var det så att jag glömde sömsmånen i ärmhålen vid tillklippning, då fick jag användning av täcksömmen från avigsidan, jag sydde ärmarna liksom utanpå på huvudstycket. Jag tycker det blev någorlunda, men ni får ingen närbild!!!!! Triangeln i halsen har jag snickrad ihop själv, jag inbillar mig att jag sett något liknande på något plagg och tyckte att det verkade bra. Min stora son är nickelallergiker så jag tycker inte om när metalldelar kommer åt bebishud. 
Jag är alltid osäker om saker jag syr är tillräckligt fina för att ges bort. De har ju liksom alla små skavanker - men jag försöker trösta  mig med att det alltid är en stor ära att få något hemsytt av mig eftersom jag hittills bara klarar av att ge bort sånt till människor som är riktigt viktiga för mig. 
Återstår överlämnandet av presenten. Minstingen blev mycket lägligt sjuk lagom till dopet, så vi kunde inte gå. 

Tyg: Stuvbit sweatshirttrikå, köpt av en bekant vars mamma var tygsamlare. Rest fleece. Mudd. 
Mönster: Ottobre 1/11
Storlek: 74


Ein Taufgeschenk, noch nicht überreicht.

Dagens fundering
Hur i all världen kunde denna istapp bli till. Den står alltså i nästan 45 graders vinkel ut från vertikalen. Mig veterligen lyder också vattendroppar under tyngdlagen och borde droppa neråt och inte utåt. Och om det hade fryst under färd så borde vinkeln vara inåt. Den enda rimliga förklaringen vi kunde hitta var att dropparna rann ner på framsidan av en begynnande istapp och att det var så kallt att de inte hann ända ner innan de stelnade.
Men märkligt ser det ut, och jag har inte sett något liknande tidigare. Den som har en idé får gärna kommentera (jag blir ö h t väldigt glad för alla kommentarer, hittills har det inte kommit så många).



Denkelei des Tages:
Wie um alles in der Welt kommt ein Eiszapfen zustande,
der nahezu im 45 Grad Winkel nach aussen absteht? Hat jemand eine Idee?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar