måndag 23 juni 2014

Tre väldigt olika projekt

Har jag jobbat med den senaste tiden. Här nedan ser ni en liten pinne som hjälp till att så, omskola plantor och sätta blomsterlökar. Den är inte testat än, men den ser fin ut. 
Den ska också få inbrända markeringar för sådjup.

Ein Stab zum Sähen und Umpflanzen junger Pflänzchen.
Er bekommt noch eine Centimetermarkierung eingebrannt, damit man
weiss, wie tief man säht. 
Ja, detta är väl inget uppvisningsprojekt direkt. Schalen är stickat, först uddkanten och sedan med uppplockade maskor (160 stycken!!!) och förkortade rader själva sjaldelen. Och regelbunden är den inte, och fel har jag gjort flera gånger. Och ja, det syns också. Men själva idén är fin. Få se om jag ger mig in på en till så småningom. Tyvärr är mönstret inte förlåtande, har man gjort fel, i synnerhet i uddkanten, så får man dra upp igen. Nästan i alla fall. Och att räkna till mitten är åtminstone för mig en omöjlighet. Jag kommer fram till minst 5 olika resultat. Suck.

Eigentlich nix zum Vorzeigen. Schief und krumm und mit
diversen Fehlern. Aber die Idee ist gut, mal sehen, ob ich mich an
einen weiteren wage. 
Och här mitt trådstativ. Jag såg en sån i syaffären och eftersom jag använder mycket gamla trådrullar så har jag alltid problemet att de inte får plats. Jag tänkte som så ofta: detta kan jag göra själv. Och den här gången gjorde jag det också. Funkar alldeles utmärkt. Utmaningen var att få tråden runt det uppfällda locket på maskinen. Till slut löste jag det genom att trä tråden genom en tom undertrådsspole som sitter på platsen för spolning, en sådan i metall som har många hål att trä igenom. Det fungerar.

Ein selbstgebautes Stativ für zu grosse Garnrollen.
Funktioniert. Ich bin immer so stolz, wenn es mir
gelungen ist, etwas nicht zu kaufen sondern stattdessen
mit Resten nachzubauen: Ein Stück Holz, ein Esstäbchen,
Reste eines Drahtbügels und schon habe ich mein Stativ.
Funktioniert. 
Nya projekt är påbörjade, men nu ska jag först ut och resa.
Ha det gott - och glöm inte att kolla här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar