fredag 13 juni 2014

Avslutningsklänning, kortärmad tröja och keps

Dottern hade en vit klänning som hon älskade. Till slut fick jag säga ifrån och slänga den, så sliten och liten var den. Men då ville hon ju ha en ny vit klänning. Och då föll det sig så lyckligt att sonens flickvän hade städat i sin garderob. En hel sopsäck full med kläder fick jag av henne. Däribland en klänning som hon hade på en skolavslutning i femman. Den var alldeles för liten för henne nu, men alldeles för stor för en sjuåring. 
Jag tog bort överdelen som var figursydd för en kvinnlig kropp. Midjedelen hade lagda tvärveck som jag broderade över och trädde resårband i - en slags fusksmock. Jag sydde också axelband (som jag måste korta lite till) och satte spets längst ner eftersom det hela blev rätt kort annars. 
Och så gick min lilla dotter ut sin första klass igår, i vit klänning och med lockar (jag flätade blött hår kvällen innan). Hon var så fin!!!!

Jetzt sind Sommerferien, 10 Wochen lang
(Zum Glück hat der Hort nur 4 Wochen zu).
Jedenfalls hatten wir gestern Schulabschluss-

feier, ungefähr wie in Bullerby, aber nicht in der
Kirche sondern unter freiem Himmel.
Und traditionell will jedes schwedische Schul-
mädchen zu diesem Anlass ein neues Kleid.
Dieses entstand aus einem weissen Kleid,
dass ich von der Freundin meines Sohnes bekommen
hatte, die aus ihm herausgewachsen war.
Ich habe den oberen Teil abgeschnitten,
die gelegten Falten in der Taille überstickt und mit
Gummiband versehen, eine Art Smock.
Träger dran, unten eine Spitze (zum Verlängern)
und fertig.
Sie war sehr süss.

En väldigt glesstickad tröja som blev färdig igår. Den fungerar över förväntan. Bra för varma sommardagar. 

Ein locker gestrickter Baumwollpulli.
Genau richtig, wenn man sich an heissen
Tagen nur mit ärmellosen Top etwas zu
unangezogen fühlt. 
 Axelsömmarna stickade jag ihop - men jag är inte riktigt kompis med den tekniken. Sidsömmarna virkade jag istället ihop, fast på ett speciellt sätt så att maskkedjan hamnar mitt på sömmen, om ni förstår vad jag menar.

Die Schulternähte sind zusammengestrickt.
Ich weiss aber nicht, ob ich diese Technik so
gut finde.
Die Seitennähte habe ich stattdessen mit einer
selbsterfundenen Technik zusammengehäkelt. 
 Här en 8-års-present av ett par gamla jeans och en loppisfyndat gardin. Beskrivningen hittar ni här.

Ein Geschenk für eine 8-jährige. Einer alten Jeans,
einer Gardine vom Trödel ...
 Det färgglada bandet längst bak hade jag sparat från ett reklamnyckelband.

... und einem bunten Schlüsselband samt einem Bandstopper,
den ich von irgendeinem ausrangierten Kleidungsstück ab
gemacht hatte. 
 Och det hela är vändbart, som ni ser.

Wendbar, wie ihr seht.
Anleitung dazu hier.
Nu ska jag klippa till en till sådan keps, den här gången till dottern.
Ha det gott därute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar