måndag 9 juni 2014

Jag har en känsla av

att varje inlägg på bloggen den senaste tiden har börjat med en slags ursäkt eller förklaring för varför jag inte har skrivit på länge. På något sätt har jag ett konstant dåligt samvete för att jag inte bloggar. men det vill jag inte ha. Så istället här mina nya alster:

Först ut ett par återbruksbyxor. Stora dottern hade sorterat ut ett par långbyxor. Storlek kanske 34 eller 36. Men hur hon någonsin fått plats i den resårlinningen förstår jag inte, för den passar till lillasyster, 7 år. Jag inspirerades av en beskrivning i senaste Ottobre där ett par vuxenjeans görs om till barnbyxor. Klippte upp beninnersömmen, tog bort lite i rumpan och lite fram. Kortade strax nedanför delningssömmarna och sydde ihop igen. Innan broderade jag på maskin längs sömmarna för att det hela skulle bli lite roligare. Funkar riktigt bra och minstingen är nöjd med sina byxor.

Die Grosse hatte ein Paar lange Hosen aussortiert.
Den Gummibund an der Taille konnte ich so benutzen
(wie ist die grosse da je reingekommen).
Ich habe die Innennähte der Hosenbeine aufgetrennt,
am Po und vorne etwas weggenommen. 

An den Teilungsnähten mit der Maschine entlang gestickt.
Die Hosenbeine gekürzt. 

Das Ganze mit meinem Label versehen
und wieder zusammengenäht.
Akzeptiert und heute in der Schule getragen. 
 Det här är ett långprojekt. Jag hade ett mönster som jag ville sy flera av, till mig. Sommarblusar utan sprund, blixtlås eller liknande. Med en avskärning längst ner. Jag hittade ett mönster men som så många mönster var det för trångt i axlarna. och överarmar. Jag fixade och trixade, lyckades inte, tröttnade. Till slut mätte jag på mig och kom fram till att jag behöver ett grundmönster ur en mönsterkonstruktionsbok i storlek C46!!!!! Skrämmande (jag brukar köpa 40 åt mig). Nåja, jag fortsatte att fixa och ändra och nu äntligen har jag lyckats får till en blus som jag gillar och som inte spänner när jag tar fram armarna. Tyget är ett påslakan från loppis.
Om jag vill optimera det hela får jag nog försöka att sy upp en storlek C44 och ändra från den, jag tror att det då kan bli riktigt bra.

Was lange währt ... usw. Ich habe gekämpft und
geflucht, aber endlich ist es mir gelungen ein
Grundmuster aus einem Buch für Schnittmuster-
konstruktion so zu ändern, dass meine Schultern und
Oberarme genug Platz haben.
Mir gefällt's. Das Ganze ist ein ausgeschlachteter
Bettbezug vom Trödel. 

Nästa gång: Skolavslutningsklänning till 7åring av en avlagt tonårsklänning. Och en Keps som ska bli en födelsedagspresent.

Kom på att jag hade glömt länken till Klockarbarns Återbruksutmaning. Här kommer den alltså, kika in där, det finns mycket fint!!!!

Var rädda om er och njut av värme och solen (myggen skulle vi kunna var utan!!)

1 kommentar: