måndag 6 januari 2014

Virkad nålbindning

Och nej, jag har inte lagt av med handarbete. Tvärtom, jag håller på ganska mycket, det är bara bloggandet som inte prioriteras bland stjärnor, julottor, släktingar och resor. 

Detta är i alla fall två par halvvantar i virkad nålbindning. Ett par till mig och sedan ett beställningsjobb från dottern. 
Fingerlose Handschuhe in einer Technik, deren Namen ich
auf deutsch nicht kann. Es handelt sich um eine gehäkelte
Variante einer mittelalterlichen Technik, die ursprünglich
mit einer dicken Holz- oder Hornnadel "gebunden" wurde. 

 Mina vantar fick boderier. Egentligen hade jag tänkt att använda ränderna som uppstår i virkningen (de syns bättre på dotterns) och brodera genom att dra tråden genom de. Det såg också väldigt fint ut, ända tills jag insåg att vantarna är virkade i spiralform, så man kan inte brodera runt och följa ränderna, raderna möts inte då. Så jag fick hitta på något annat.

Eigentlich wollte ich in die Runde sticken,
ging aber nicht, da das ganze in Spirale gehäkelt
ist, die Reihen treffen sich also nicht, sind aber so
breit, dass es auffällt, wenn man mogelt. 

 Ja, jag vet, dotterns har olika färger, jag är medveten om detta. Det beror på att jag inte hade tillräckligt av det ena garnet, det var i själva verket bara ca 20 cm kvar när jag var färdig. Men dottern ville ha dem ändå, trots att jag föreslog en annan färg för två halvvantar. Så vi bestämde att använda motsvarande garn i en annan färg, men för att det ska synas att de hör ihop fick de liknande kanter.

Mir ist bewusst, dass das verschiedene Farben sind.
Der Tochter ist es recht, und sie ist die Bestellerin.
Die Kanten habe ich dann so gemacht, dass man
trotzdem sieht, dass sie zusammengehören. 

Dagens tanke: Idag är stjärnans dag, glöm aldrig era ledstjärnor!!!


1 kommentar:

  1. Hej Hanne!
    Hoffentlich geht es euch gut und ihr hattet schöne Feiertage! Uns gehts prima. Soweit ich weiß heißt die Technik hier "Nadelbinding" oder so. Woher hast du deine Nadelen? ich habe meine selber geschnitzt, vergesse aber immer wieder, wie ich den Anfang machen muss, was zu Knoten führt, deine Stulpen dagegen sehen ziemlich perfeckt aus, wie ich finde und den Farbunterschied sieht man auch nicht so doll, jedenfalls nicht auf dem Foto..
    Liebe Grüße an alle!!
    G

    SvaraRadera