fredag 10 januari 2014

Tema med variationer

Jag kom ju på att mina halvvantar passade bra på mobilen, så nu blir det mobilfodral i virkad nålbindning.

Eine Handytasche, weiss nicht genau, wie man sowas in Deutschland nennt,
als ich wegzog gab es sowas noch nicht.
Technik: gehäkelte Nadelbindung. Dicht, nicht
zu elastisch und dick, sehr geeignet.
Ich mach gleich noch eins. 

Tekniken lämpar sig väldigt väl: tät, tjock (och därmed stötdämpande) och inte för elastisk - det ska nog bli fler. För övrigt har jag med sonens hjälp lyckats klippa ut själva bilden från dess bakgrund. Ledde dock till vissa utbrott under resans gång.... 

Här nedan en flicka med en ny tröja, jag slaktade en vuxentröja som jag fått ärva. Ärmarna använde jag som de var, men de måste ha varit halvlånga i original. Sen slaktade jag ett linne i svartvitmönstrad viskosjersey, det blev halsremsan och volanger (för att förlänga ärmarna lite). Ett riktigt lyckat projekt: det gick fort att sy och gick hem hos dottern. 

Ein geerbter Erwachsenenpullover verkleinert in
Grösse 128 oder so. Ärmel mit Volant verlängert,
dazu ein Top geschlachtet.
Remake eben. 

Heute schon angezogen, also offenbar beliebt. Ich find ihn auch schön. 
Det senaste lite större projektet: Klänning efter mönster ur sömnadsmagasinet. Det måste varit en duk eller en gardin, och tyget är mer genomskinligt än jag tänkte på från början, men jag tror att det kommer att funka och jag älskar färgen. Hela klänningen blev fin, men den är inte provat än, håll tummarna!!!
Det röda på fickan är mina nya namnlappar, och den är inte fastsytt än, det ska ske idag.


Kleid in Grösse 8 Jahre. Ich finde das Modell sehr schön
und fand in meinen Beständen den perfekten Reissverschluss
dazu.
Das Rote auf der Tasche ist eines meiner neuen Bändchen
mit Igel und Metamorfix drauf.
Faszinierend wieviel professioneller es gleich aussieht. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar