fredag 31 januari 2014

Att ha någon att springa till ...

Dagens tanke: Det slog mig när jag skulle ha en liten andakt förra veckan: Mikael Wiehes "flickan och kråkan" handlar inte bara om hopp utan också om tro. Den hängde för mig ihop med en bibeltext från förra söndagen. Och nu vet jag: Tro innebär att ha någon att springa till. Läs texten på låten, så förstår ni.

Och nu till de senaste projekten:
till att börja med ett par till av de tvärstickade, rätstickade vantarna. Några rester kom till användning och så övade jag mig i snoddkant. Jag tycker om de, mycket bättre i verkligheten än på bild. De är lite annorlunda och har någon idé och det tycker jag är viktigt.

Quergestrickte Handschuhe für den Mann.
Das erste Mal teste ich dieses Muster mehrfarbig.
Ging ganz gut, aber man muss ein bisschen aufpassen
wegen linkem und rechtem Handschuh.
Die Unterkante ist ein einer speziellen Technik gestrickt,
deren Namen ich auf Deutsch nicht kann. 
 Det här är ett projekt som har legat i mitt huvud hur länge som helst. Att göra kragar av jeanslinningar. Det här är prototypen, stl 4 år. Än så länge vet jag inte om en fyraårings huvud går igenom, måste hitta en lämplig försökskanin - kanske lillkusinen?
Nästa ex är redan under arbete. Tycker det blev bra, återstår några frågor kring användbarheten ... .


Endlich ausprobiert. Diese Idee liegt schon ewig
in meinem Hinterkopf und will raus.
Nun gibt es also diesen Prototyp, Grösse
4 Jahre. Mir gefällts, obs praktisch ist, wird sich zeigen,
wenn ich ein Versuchskaninchen gefunden habe.
 Och här en pyjamas av ett gammalt påslakan. Byxorna är bak och fram men modellen tyckte det var en världslig sak. Överdelen hade inte fått vara mindre, passar perfekt nu, få se hur länge. Om jag syr en till så tar jag byxorna i storlek 6 år och överdelen i 8 år.
Jag tycker den blev superfin. Det blir nog fler sydda av denna tunikamodell, kanske inte som pyjamas men som blus.

Ein Schlafanzug aus einem Bettbezug vom Flohmarkt.
Ich finde ihn wunderschön geworden. 

Ich hatte gehofft, man würde die Knöpfe sehen, aber der Blitz hat sie weggeblendet. ...
Sov gott allihopa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar