måndag 24 juni 2013

Nu var det verkligen längesedan

att jag uppdaterade min  blogg. Lite alster har det blivit under tiden ändå men de behöver nu alltså avrapporteras. Först ut en klänning till stora dottern. Ur Maj-numret av Burda, stl 36 och tyget är ett loppis-påslakan.
I första försöket gick det inte alls bra. Det visade sig nämligen att jag hade klippt till framstycket enligt mönstret för underklänningen och bakstycket enligt mönstret på överklänningen, och i ärmringningen är det stor skillnad. Så jag fick ändra så att båda delarna var utklippta som överklänning, men då blev ärmringningen alldeles för stor. Sen, när klänningen provades visade det sig att jag borde ha tagit storlek 34 ändå, den var alldeles för vid i överdelen. Jag sydde in den i sidorna och fuskade lite i övergången till kjoldelen för att behålla vidden där, den var ju ändå rynkad med hjälp av resårband. Jag var sådär nöjd men min kräsna dotter var nöjd - och det blev jag väldigt glad över - hon har haft den på sig sedan dess. Jag kanske ska börja våga sy till henne också ändå ...

Ein Kleid nach Burda 5/13 für die Grosse.
Der Stoff ist ein Bettbezug vom Flohmarkt, ein
bisschen satinartig, Baumwolle (oder mit Viscose?). 

Hat mich einige Nerven gekostet, weil ich falsch zu-
geschnitten hatte und sich dann herausstellte, dass der
ganze Schnitt zu weit und gross im Oberteil war. Das
haben wir dann am lebenden Objekt abgesteckt, genäht,
geschnitten und im Übergang zwischen Oberteil und Unter-
teil gemogelt. 
 Här en midsommarbild av den yngsta. Visst är hon fin i sin krans?

Ein Mittsommerbild von der Jüngsten. 

Så långt den här uppdateringen, det hänger fler färdiga saker som vill bli fotade och bloggade, och snart finns det mer tid, för då får jag semeeeessstter!!!!

Diesmal ein Bild von der Grossen mit ihrem neuen Kleid zum Me made Mittwoch. Följ länken för att hitta mer inspiration!!!

2 kommentarer:

  1. Ich finde dein Kleid sehr schön. Aus der aktuellen Burda ist das, oder? Das liegt bei mir auch schon zugeschnitten zum Nähen bereit. Wenn es so schön wird wie deins, dann bin ich zufrieden ;)
    Herzlichst,
    Anna.

    SvaraRadera
  2. Så snyggt! Fattar inte att tyget varit påslakan!!! Ska bli spännande att se vad du mer hittat på! :) Fin "kranskulla" också! Ha en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera