söndag 2 juni 2013

Sommarmantel av blus

Jag har haft den länge, jeansblusen som jag fick för att göra om. Jag ville ha kvar den långa dragkedjan och kom fram till att den då skulle bli en sommarmantel åt dottern. Jag letade lite runt, orienterade mig på mönster som jag har, funderade och mätte. Ärmarna ville jag inte sy smalare, så istället skulle de rynkas längst upp på axeln. I första försöket blev det lite för mycket, som ni ser i bilden nedan. Då blev det lite bubblig under armen, så jag gjorde om lite. 

Eine Jeansbluse/Jacke wird eine Sommermantel.
Die gepufften Ärmel wie man sieht im ersten Versuch
nicht so gelungen, war ein bisschen zuviel.
Im zweiten Versuch ging es besser. 
 Jag satte kilar av en gammal gardin från loppis för att få den att svänga lite, gjorde om ärmsluten och kantade med snedremsa av samma tyg.

Keile aus einer alten Gardine eingesetzt, mit
Schrägband und Ärmelabschlüssen (mit Gummi
zug) aus dem gleichen Stoff. 
 Ståkragen behövde muntras upp lite. Jag använde zigzagband och broderade lite efter eget huvud.

Der Kragen brauchte auch eine Verzierung, Zackenlitze und
Perlgarn. 
 En blomma dekorerar framstycket och fickorna behövde göras om. De hade från början öppning från sidan, men eftersom detta plagg är lång åt barnet, så gjorde jag om och öppnade upp dem uppifrån. Det nervikta tillägget fäste jag med korsstygn.

Eine Blume auf dem Vorderteil und die Taschen geändert,
so dass der Einstieg jetzt von oben ist.
Jetzt ist der Sommermantel Grösse 128 fertig,
und er gefällt mir richtig gut. 

Nu är manteln färdig och jag är stolt och glad åt den. Ett återbruksprojekt i min smak. 
I övrigt har vi blivit med klyvyxa idag, jag har flyttat liljor och trädgårdsstormhatt samt kärleksört för att skapa utrymme för 5 nya rosor som kommer att levereras idag. Jag har skördat säkert 100 myggbett, har ont i ryggen nu och är alldeles lycklig för mitt nya "växthus" (en gallerhylla med plastöverdrag) där ett större antal tidningspapperskrukor står med diverse sådd. På loppis har jag också varit och hittat en softshelljacka åt dottern för 30 spänn. En bra dag. Hoppas ni har haft det lika fint.

2 kommentarer:

  1. Hej hanne,
    ja, Überjäckchen im Sommer kann man immer gut gebrauchen. das ist ein umgenähtes Hemd, oder? dass du so viele Sachen "recyclest" gefällt mir, es erfordert zudem noch einen gewissen Mut etwas eigentlich vollendetes zu zerstören und seinen Wünschen anzupassen...

    liebe Grüße,
    Gefion

    SvaraRadera
  2. Du tycks verkligen avancera inom området sömnad!! Riktigt skoj att följa! Jättehäftigt och fint återbruk! Ha en trevlig dag!

    SvaraRadera