tisdag 2 juli 2013

Stuvbit och bordsduk - och en räddad (?) klänning

Klänning i egen variant. Överdelen är en stuvbit från loppis, nederdelen är en rund bordsduk som jag köpte på en second hand affär. Blev lite besviken när jag märkte att den hade fläckar, med tanke på det var den ganska dyr - men det gick att få till en helklockad kjol av de icke-fläckiga bitarna. Särskilt stolt är jag över kragen, det är första gången jag syr en krage på en barnklänning - oftast är jag inte så förtjust  i kragar, men här blev det fint, tycker jag. Jag är väldigt glad över färgkombinationerna, tycker att den blev snygg.


Kleid aus einem Reststück vom Flohmarkt und
einem runden Tischtuch, auch second hand. 

Auf den Kragen bin ich besonders stolz. 
 Ja, detta mer eller mindre lyckade projekt. Förra sommaren sydde jag en klänning av det nedre tyget. Det skulle vara en sån där klänning som man drar på sig riktigt varma dagar. Men jag kände mig inte alls bekväm i den. Nu ärvde jag en polotröja av en kompis. Lite sliten men ok. Jag klippte av kragen och ärmarna och sydde på nederdelen av klänningen. Jag hade hoppats på mer rynk, men det blev det inte. Men klänningen fungerar så här, inget kanske för stan ändå, men den kommer att fylla sin funktion på stranden och på lediga dagar. ... Det som retar mig väldigt är att jag från början klippte snett på klänningen (den ursprungliga) så kjolen är inte riktigt rakklippt - och tittar man lite ordentligt så ser man det på ett tyg som har rutor i mönstret ... . Nåja, det får gå.
Nu kommer jag på att jag skulle vilja virka ett skärp till, med en ficka på så att man kan förvara det nödvändiga ... . Så det verkar som om jag kommer att leka vidare på den ändå. Nu kan man det ju nästan bara bli bättre. Och då vågar man mer.

Letzten Sommer habe ich mir ein Kleid aus
dem Bonbonfarbigen Stoff genäht.
Das war völlig formlos und ich fühlte mich darin
nicht wohl.
Dann erbte ich einen Rolli von einer Freundin, der nun
also Oberteil geworden ist. Das ganze ist kein
Meisterstück, aber ich fühle mich darin
bedeutend wohler als in dem Originalkleid.
Also wohl doch ein Gewinn ... - wer weiss,
vielleicht spiele ich noch weiter damit. 

1 kommentar:

  1. Riktigt snygga bägge klänningarna!! Var och en på sitt sätt! Du utvecklas ju hela tiden! :)

    SvaraRadera