måndag 14 maj 2012

Långblus - andra gången

Finns inte så mycket färdigt att visa upp. Långblusen stl 116 har jag visat upp en gång, men nu har jag avslutat den. Den behövde lite utsmyckning för att inte se för "vuxen" ut. Fast med facit i hand kan jag tycka att jag kanske borde ha låtit den vara. Å andra sidan blev utsmyckningen ganska rolig också. Blommorna är utklippta ur resterna av ett annat tyg, jag applicerade dem med en färg som skulle matcha knapparna. Sen funderade jag länge på hur jag skulle göra stjälkarna, till slut blev det pärlgarnsbroderi, jag har glömt vad sömmen heter på svenska, men ni känner nog igen den. Här är i alla fall bilden:

Diese Bluse war schon früher mal drin, aber ohne Applikationen.
Im ganzen bin ich zufrieden und betrachte dieses Projekt jetzt als
abgeschlossen.

På sömnfronten är jag annars lite halvfrustrerad. Hade anmält mig till mulliga ms behå-sew-along. Beställde materialpaket och har sytt en behå, men det blev inte riktigt som jag ville, en del fattade jag inte i beskrivningen, det hela blev för stort och många sömmar fick sprättas i flera omgånger. Nåja, jag har i alla fall dokumenterad vad jag skulle vilja förändra till nästa gång, och då slaktar jag någon top som jag känner har rätt materialegenskaper. Få se vad det blir då.

På temat återbruk här ett påbörjat projekt. En gång såg jag på en loppis en samlingen med glaslock till karaffer som förmodligen hade gått i kras. Sedan dess har jag drömt om att göra en "återbruk-takkrona" och samtidigt funderat på vad jag skulle ta som grund. Hålbandet (eller vad man nu kallar det för) hittade jag på gräsmattan i vår trädgård vid fritidshuset. Hantverkarna som hade jobbat med taket hade slängt det där. Jag tog med det hem, man vet ju aldrig. Sen kom jag på hur jag skulle använda det. Prismorna hittade jag också på loppis och jag har redan en del idéer vad mer som kan tänkas hänga där. Kanske det blir en lampa en dag - eller ett vindspel för trädgården. Jag ska fundera vidare på det.  ...


Vielleicht ein angehender redo-Kronleuchter??
Oder ein Windspiel, mal sehen, was daraus wird.
Imorgon ska det sys sommarklänning till dottern. Den ligger tillklippt och genererar förhoppningsvis mindre frustration än behån.

3 kommentarer:

  1. Tycker blommorna passar bra på blusen!

    SvaraRadera
  2. Fin utsmyckning! På håll (eller med mina läsglasögonsögon)ser det ut som broderat, alltsammans. Hm.. kan det vara kedjesöm stygnsorten heter??? Det blir spännande att följa takkronans tillkomst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, visst är det kedjesöm det heter. Takkronan har fått en våning till, bild kommer snart, ska bara åka på läger först i några dagar.
      Och tack för kommentaren, jag blir alltid sååååå glad när någon skriver något.

      Radera