måndag 5 mars 2012

Inget färdigt att uppvisa, istället ofärdigt.

Ett till litet sportlovsstilleben, en bra beskrivning på vår familj (det är inte min tidning ska jag bara meddela). Såhär såg det ut på ett av nattygsborden när vi kom fram. 

Sehr bezeichnend für unsere Familie, ich find die Mischung
sympatisch - das Foto ist nicht gestellt, es sah so aus als wir kamen.

 Jag tycker svängen på vår trappa i fritidshuset är så vacker.

Ich finde unsere Treppe im Ferienhaus so schön.
Irgendwie elegant geschwungen.
 Den här toarullehållaren älskar jag. Enkel och bra. Förmodligen original från 30talet.

Und dieser Klorollenhalter ist einfach charmant.
Der ist sicher original aus den 30igern. 

Ja, och sen var det detta med ofärdiga projekt. På sportlovet har jag med stickad och klippt av och klippt till, resultaten är inte färdiga och bloggas därför inte än. Men vi klädde också av en fåtölj. Jag ska försöka ge mig på att klä om den och förse den med en ny dyna. Här några bilder som jag tog mest för att komma ihåg ordningen på alltihop, så att jag kan sätta ihop det hela igen på slutet.


Ein ausgezogener Sessel, den ich renovieren will.
Die Fotos sind eigentlich nur dazu da,
nicht zu vergessen, wie es vorher ausgesehen hat,
damit ich das Ding wieder zusammengebaut kriege. 


Lägg till bildtext
Dagens Fråga
Varför måste alla små dataspel spelas på tid? Jag har spelat patience (fysisk) sedan jag var liten och alltid uppfattat detta som ett spel som sänker stressnivån, eftertanke och tålamod. Nu har jag hittat lite olika appar med patience och allt är på tid. Likaså med barnspel, på barnkanalens hemsida är alla spel till barn som är äldre än kanske 3 år på tid. Till och med memoryspel, vilket egentligen borde vara ytterst lämpligt att omvandla till dataspel, hittar man nästan bara varianter på där det pågår en nedräkning medan man spelar. Jag förstår inte. Har vi inte tillräckligt med tidspress och tidsstress i vårt liv så att vi måste bygga in detta i våra spel också? Jag tänker ibland på en gammal lärare som lite cyniskt förklarade för oss att effekt eller prestation är arbete per tid - när vi ville lämna in något arbete för sent. Visst, det kan jag väl i viss utsträckning hålla med om, men varför i spel? Och dessutom blir mycket arbete bättre gjort om det sker utan tidspress och då kan man undra vad som är att föredra.
Detta resonemang får räcka för ikväll. Sov gott allihopa.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar