söndag 18 mars 2012

Jag vägrar ha dåligt samvete ...

för att jag inte har skrivit på bloggen, på något sätt känner jag att det riktiga livet måste ha företräde för det virtuella. Men jag medger att det var länge sedan sist och jag anar att det inte blir så många läsare ifall inläggen kommer så sällan - och läsare vill jag ju ha, eftersom det inte finns så många sygalna här i min direkta omgivning som kan uppskatta mina projekt.
Nåja, här kommer några:

Först några ändringsprojekt. Här nedan ser ni en f d Marimekko-klänning - köpt på loppis. Den var lång och vid och utan några som helst formgivande sömmar. Men jag tyckte om mönstret. Jag funderade länge på vad jag ville göra - men det slutade helt enkelt med att jag klippte av den och gjorde en tunika av den. Nu kan jag ha den till vardags och slipper känna mig som ett vandrande tält.

Ein Marimekko-Kleid in eine Tunika verwandelt. 
 Detta var också en klänning, med ärmar och en slags stickad ståkrage. Jag köpte den på en loppis för 100 kr. Men ärmarna var väldigt smala - så jag bestämde mig för att ge den en ny halsringning, klippa av ärmarna och också nederkanten. Jag stickade nya muddkanter och i halsringningen virkade jag en pikot-kant. Det blev väldigt bra och mycket mer användbar. Jag har upptäckt att det går alldeles utmärkt att sticka och virka detaljer till plagg och sedan sy på dem med en stor sick-sack-söm. Det blir platta övergångar och sömmen syns i princip inte eftersom den sjunker in i den virkade/stickade.

Ein Kleid, das ich seiner Ärmel beraubt habe.
Ausserdem habe ich den Halsausschnitt verändert und es gekürzt.
Alle Kanten habe ich dann mit gestrickten/gehäkelten Streifen versehen. 
 
På baksidan fanns en dragkedja som blev för lång efter att jag hade klipp halsringningen djupare. Dessutom behövdes den inte längre. Jag tog loss den, sydde över sprundet med en sick-sack-söm och virkade sedan som ni ser härnere för att dölja sprundet. Helt ok blev det, tycker jag.

Auf dem Rücken war ein Reissverschluss, den ich raus-
getrennt und den Schlitz mit einer Häkelborte
versteckt. 
 Det här är alltså ett lite mer avancerat och kreativt projekt. Det var en gång en kjol som jag har ärvt av dotterns pojkväns mamma. Den har legat i mitt huvud och väntat på att göras om. Tills jag kom på hur jag ville göra. En hängselklänning skulle det blir. Ni ser hur jag gjorde. Och som vanligt växte idéerna fram efterhand. Först rutorna, sen knapplisten istället för dragkedja, till slut borden som är fäst i fodret och sticker fram därnere. Jag är väldigt stolt över konstverket, men i ärlighetens namn har dottern inte provat den än i färdigt skick, så det kan behövas små justeringar (jag tycker att hängslena ser långa ut). Nu, med facit i hand, hade jag kunnat tänka mig detta som topp också till mig själv. Nåja, det kommer fler kjolar.
Detta är baksidan ...

Ein geerbter Rock in ein Kleid verwandelt. 

Överkanten

Mit viel Häkelei

Framsidan med äppelträd

Das ist Vorne
 Och nederkanten.

Am Futter befestigte Borte, die unten rausgucken soll.
Das ganze Projekt ist lange im Kopf entwickelt worden und nun endlich fertig.
Ich bin sehr stolz. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar