måndag 5 september 2011

Romantisk igen ...

Jag här alltså den tredje raglan-blusen. Den här gången sydd efter mönster från Ottobre. Jag tycker väldigt mycket om den. Det "romantiska" tyget som stora dottern upptäckte på en loppis åt mig, det var nog en gardin. Sen det prickiga bandet som busar till det hela lite. Av detta mönster ska jag definitivt sy fler exemplar, bara jag får till någon smidighet i rynkandet. Har inte riktigt listat ut det bästa sättet än. Overlocken, eller rynkfot på symaskinen eller rynkning för hand?
Nu ska i alla fall dottern välja en av de tre blusarna, de andra två går till församlingens höstfest och säljs till förmån för svältande människor i Afrika. Få se om någon vill ha dem. 

Mönster: Ottobre 1/08
Strlk: 110
Tyg: loppis
Band: tradera (tror jag)
Die dritte Raglan-Bluse in der Reihe. Tochter darf eine aussuchen, die anderen beiden
gehen auf den Basar und werden zu wohltätigen Zwecken verkauft. Bin gespannt, welche sie wählt. 

 
Sedan blev det en liten doppresent också. Vänner döpte sitt fjärde barn i helgen. Jag jobbade och kunde inte vara med på dopet, men en doppresent kunde jag fixa. Tyget köpte jag för en gångs skull nytt, på stoff och stil, det är babymanchester. Kantbandet är elastisk och för att sammanföra tyget och kantbandet satte jag en virkad blomma i mitten. Jag tycker det blev fint. Jag älskar västklänningar i alla storlekar. Beakta särskilt Kam-knapparna, äntligen behöver jag inte längre sortera bort mönster med tryckknappar.

Mönster: Ottobre 4/08
Strlk: 74
Tyg: Stof och stil
Kantband: tradera ?

Ein Taufgeschenk. Ich liebe solche Hängekleidchen,
in allen Grössen. Die Blume soll die Farben ein bisschen vereinen.
Die Knöpfe sind meine neuen Plastikdruckknöpfe, jetzt brauche
ich endlich keine Angst vor Druckknöpfen mehr zu haben. Das eröffnet
ganz neue kreative Möglichkeiten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar