lördag 10 september 2011

Teknikens under


Detta nattlinne har varit en T-Shirt storlek L. Det hade dock V-ringning vilket genererade lite problem när jag ville förvandla den till ett nattlinne. Jag var därför tvungen att skarva och det blev lite sådär. Sen använde jag ärmarna i hela sin bredd och rynkade dem så att de blev lite puffärmar. Till slut så beställde dottern en prinsessa som applicerade för hand. Kronan är en lite rest spets som jag nästan slängde för att det var en sån liten bit - men jag hann aldrig slänga den förrän den kom till nytta. 
Prinsessan är jag väldigt glad åt, jag tycker den är så glad. Jag tror jag ska försöka göra en prinsesstämpel.

Det finns en sak till som jag är stolt över, det är att jag har lyckats att klippa ut nattlinnet ur fotot. Få se hur det blir på bloggen. 


Nachthemd aus T-shirt mit bestellter Prinzessin. 
Mönster: kan man beteckna som eget
Storlek: 110
Tyg: Second hand T-shirt storlek L
Prinsessa av restbitar.
Urklipp med Gimp på Mac


Ja, och detta är alltså en nyutklippt (på datorn) detalj från tvättsäck nummer två. Den här gången med skrift på svenska i korsstygn. Jag tänkte först räkna på tyget, men insåg snabbt att det skulle krävas förstoringsglas och mer tålamod än jag kan uppbåda. Istället klippte jag ut en bit juteväv, tråcklade fast den på tvättsäcken och broderade på den. Till slut drog jag bort trådarna. Det blir inte fullt så rakt som om man hade räknat på tyget direkt, men i gengäld lite mer levande.

Och såhär ser den ut i sin helhet. Färgerna blev ändå ganska bra. Det lönar sig att ha ett större lager med brodergarn ...
So ist der zweite Wäschesack also geworden.
Ich habe ein Stück Jute festgenäht, darauf
die Kreuzstiche gestickt und dann die
Jutefäden rausgezogen. Hat ganz gut geklappt. 

Material: Gammal gardin från loppis.

Och så var det ett par strumpor också. Garnet köpte jag på en loppis, jag tyckte det var lite roligt. Ingen aning vad det är för material, men jag tror nästan att det åtminstone har en viss andel av ull. jag tycket det är så kul med såna små, enkla projekt och med ett garn där man inte själv vet hur mönstret kommer att se ut. Jag stickade ett till par av samma garn men med ett lite annorlunda mönster, de kommer i ett annat inlägg. 

Ich brauche immer ein einfaches Strickprojekt nach einem komplizierten.
Kindersocken waren gerade richtig. 

Mönster: min mammas
Storlek: ca 28

Dagens tanke:
Var på kyrkornas second hand i Täby idag. Där var det en av medarbetarna och en kvinna som satt suckande över ett gäng jojos som var hopplöst ihoptrasslade. Hon sa att hon jobbade på fritids och ville få ut de bästa jojon för att köpa åt sina fritidsbarn. 
De funderade en vända på att klippa av alla trådar, men jag kunde inte låta bli att blanda mig in, så jag tog så småningom över och trasslade ut alla. Hon tog emot en efter en, testade och betalade dem. Många gånger kom hon och sa att det inte var meningen att jag skulle sitta och trassla ut dem åt henne, men jag sa att jag gjorde det av egen fri vilja för att jag tycker det är kul. Och det stämmer, trassel och knutar utmanar mig. Jag tycker det är sanslöst tillfredsställande att bringa ordning i trasslet, att sortera ut, följa trådarna och skilja det ena från det andra. - Om man vill kan man betrakta detta som en bild för livet. 
Det som var roligt var att det runt detta trassel uppstod ett slags socialt rum. Flera barn kom och blev intresserade, de ville plötsligt också köpa jojos. Kvinnan som var fritidspedagog började prata både med mej och med barnen och till slut med deras mamma. Det var häftigt hur mycket sammanhang och kontakt detta trassel utlöste. Kul och meningsfullt. Så dagens goda gärning var ett gäng jojos och en knut. 

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Takk for kommentar på innlegget på bloggen min.
    Måtte jo inn å se "hvem du var" og her var det mye fint! Jeg liker veldig godt tanken på gjenbruk, så ekstra morsomt å se det du har laget :)

    SvaraRadera
  2. Ja! Vilket fint nattlinne! Ifjol skänkte jag ganska mycket kläder till Kupan, som jag nu ångrar litegrann... Men jag kastade i alla fall inte bort dem, det är en liten tröst. Nu ser jag potential i alla gamla kläder, kanske som foder i bebisvantar, bebisbyxor eller nått annat litet. Synd bara att allt tar så mycket plats!

    Jag såg i nån inredningstidning ett överkast i jeanstyg, sydd i lappteknik. Ursnyggt! Men, just ja, mina gamla jeans är ju på Kupan... Får nog fara ock köpa tillbaka ett par stycken! :-)

    Hade gott!

    SvaraRadera