lördag 25 juni 2011

Sommar ...


Det kanske finns de som tror att jag har försvunnit ur cyberrymden, eller att jag har åkt på semester, eller att jag har slutat sy - men det har jag inte. Det var bara ganska mycket att pyssla med utomhus och dessutom projekt som krävde lite mer tid. 
Dock inte detta. Det är en pyjamas till minstingen, storlek ca 110. Överdelen var en pyjamasöverdel från storasyster. Halskantningen inklusive sprund fanns med, fusk alltså. Fast mönstret är så pass mycket förändrat att det skulle kunna kallas mitt. Jag utgick från farbenmix shirt Antonia. Ärmvolangerna sitter dock högre upp på ärmen och är dessutom hopsydda av två delar. Det hela är dessutom utställt och avsevärt förlängd. Det visade sig dessutom att bakdelen på den ursprungliga överdelen var så vriden att jag inte fick tillräckligt med tyg för bakdelen när jag väl hade rätat ut det. Det fattades en liten triangel längst ner på bakstycket. Jag klippte då bort motsvarande triangel på framstycket också och klippte till en dubbelt så bred triangel i tyget på tvären. Den satte jag sedan in i sidsömmen. Vet inte om det syns, det är  längst ner till vänster, vet inte om man kan se det. Det blev i alla fall bättre än förväntat. Skulle kunna varit meningen. 
Byxorna är kortade leggins av ett nattlinne som jag slängt ut. 



Geschlachtetes Schlafanzugoberteil wird Oberteil.
Geschlachtetes Nachthemd wird Hosen.
Fertig ist ein schneller, neuer Schlafanzug.
Och det här är alltså projektet som tog sån tid och som är så svårt att fota. Det var en gång en linneklänning på en loppis. Köptes för 20 kronor om jag minns rätt. Sprättades fullständigt isär. 
Det var också ett mönster på en figursydd väst i stl 42, alltså för stort, och en teckning på en väst med kilar som jag tyckte mycket om. Efter mycket pysslande är alltså detta min allt annat än perfekta variant på detta. Och efter allt ändrande skulle jag vilja kalla mönstret för mitt eget. 
Jag har dock haft på mig västen redan, därav allt skrynkel. Den är inte helt perfekt i passformen, men bättre än mycket man köper och jag har lärt mig massor. Jag tror att jag ska sy fler såna västar i lite olika varianter. 

Vorderseite einer Weste, die mithilfe von eingenähten Keilen
deutlich ausgestellt ist. Nicht perfekt, knittrig vom ersten Tragen,
improvisiert und geändert, aber ich mag sie.
Und ich habe viel gelernt. 

Und dieses ist die Rückseite. Ich weiss nicht, ob man die
Keile erkennen kann, aber sie sind jedenfalls da.


Gick en promenad idag på eftermiddagen, strax efter en regnskur. Jag älskar sommardofterna och sommarljuden. Det gör nästan ont i själen hur vacker det är. varför kan det inte alltid vara sommar. Och mig gör det ingenting heller om det inte är 30° varm. Det får gärna vara varm någon gång på sommaren, och solen får gärna titta fram så att man kan sitta ute - men jag behöver ingen supersommar för att vara nöjd. Bara att kunna sitta med sin andra kopp te på trappan på morgonen ... . Jag blir alldeles lycklig av det. Njut, allihopa!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar