måndag 6 juni 2011

Den här overallen ...

har jag tänkt sy i många, många år. Den fanns i en gammal handarbetsbok som jag har på långtidslån av min svärmor. Jag tror dessa böcker heter: stora boken om handarbete eller liknande på svenska. Jag har alltid tyckt att just denna overall ser så mysig ut. och nu har jag sytt den. Använd många tygrester, kanske för många kan jag tänka såhär i efterhand. Och byxfickorna är nedre delen av ett par barnjeans som jag behöll för broderiernas skull. 


Ein Overall, den ich seit vielen Jahren nähen wollte.
Aus einem "grossen Buch der Handarbeiten",
 das ich als Dauerleihgabe meiner Schwiegermutter habe.
Vielleicht zu viele Farben?
Die Taschen sind Teile einer Kinderjeans, die
ich der Stickereien wegen behalten habe. 

Hunden fanns med på originalbilden och dottern tyckte att den skulle vara med här också. 

Der Hund ist nach Vorgabe gemacht. Tochter wollte das so.
 Jag har ändrat lite. Helfodrade överdelen, sydde knäppningen på framsidan så hon kan knäppa själv.  Sen var den så vid så jag sydde slejfer, eller vad man nu kallar sånt, för att man ska kunna göra den lite smalare efter att man har klätt på sig.

Um das ganze etwas körpernäher machen zu können.... .
Mal sehen, ob es getragen wird, wir befinden uns im
Zeitalter der Prinzessinnen und Bräute, da
taugen bekanntlich nur Kleidchen. 
Det måste vara urmysig att ha ett sånt plagg på sig. Jag vill också!!! Icke desto mindre vägrar dottern att ta på sig annat än klänningar för tillfället. Nåja, jag sydde den i storlek 116, så vi har lite tid på oss.


Bloggtorkan berodde på en resa till landet. Jag ska uppdatera mera snart, har sytt lite, men inte så mycket som är klart än. Och något plagg gavs bort utan fotografering.

Sov gott därute...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar