fredag 27 september 2013

Två alster och fler på gång

Och jag inser ju att fotona är inte de mest fördelaktiga. Men det var så kallt, så jag orkade inte fippla mer. Här i alla fall två återbruksprojekt som jag avslutade igår. Det övre har varit en slags kofta för i en liten vuxenstorlek. Den hade från början någon slags vid polokrage med ett band och dessutom band i nederkant samt var långärmad samt hade mörkbruna knappar. Jag tyckte om oket och materialet, ett mjukt sweatshirttyg. Så jag använde mig av ett mönster för en västklänning och gjorde om fri hand. Från början satt det en coverlocksöm i nederkanten, men den blev inte så bra, så jag gömde den under ett band med röda hjärtan. Ja och sedan kunde jag ju inte avhålla mig från att piffa upp det hela med färgglada knappar. Storleken är 4år, men detta är ett sådant plagg som kan hålla länge. 

Ich habe eine Sweatshirtjacke in einer minimalen Damengrösse geerbt.
Mir gefiel das Material, es ist weich  und geschmeidig und nicht zu dick.
Ausserdem mochte ich die runde Passe am Hals (auch wenn die Kräuselungen
eigentlich Platz für weibliche Formen lassen sollten, was bei einem
Kleidungsstück für ein 4-jähriges Kind nicht so relevant ist).
Jedenfalls habe ich mich an einem Schnitt für ein Westenkleid orientiert
und das ganze etwas aufgemöbelt mithilfe bunter Knöpfe und eines Bandes.

Zum Verkauf vorgesehen. 
Och sedan detta: det var också en sweatshirtjacka. Den hade från början en krage och var förstås bredare. Jag vet inte om jag kommer att nöja mig med halsringningen som den är, måste först se den på barnet - för denna är till min flicka. Men konceptet är ungefär detsamma. Skärningssömmarna komplicerade det  hela och så ville jag ju rädda dragkedjan och fållen och dottern var väldigt angelägen om fickorna. Men jag tror att det kommer att fungera såhär. Som sagt, det är bara halsringningen som krånglar lite. Kragen som jag sprättade loss var instucken mellan yttertyget och en foderremsa på insidan. Efter att jag sprättade loss det hela var jag tvungen att förena dessa två, samtidigt som överkanten var given pga dragkedjan. Jag får se om jag måste hitta på ännu en variant efterhand, men kanske blir det bättre efter tvätt och strykning. 

Ein ähnliches Projekt, diesmal in Grösse 128,
für die Tochter. Auch diesmal aus einer Sweatshirtjacke.
Zu retten waren der Saum, der Reissverschluss und die Taschen.
Der Halsausschnitt war kompliziert,
ich hatte einen Kragen abgetrennt und war aber an die Form
gebunden wegen des Reissverschlusses. Ich hoffe,
das ganze sieht nach Wäsche und Bügeln besser aus. 
Under december månad kommer jag för första gången någonsin sälja på en marknad. Jag är väldigt osäker inte minst när det gäller prissättning och om mina saker intresserar någon. Men som tur är står jag inte ensam.
Har också lovat att sprida information om en Hantverksmarknad på Steninge Slott i Märsta. Här alltså länken. Jag vill gärna ta mig dit. Det är nämligen dessutom vackert där och väl värt en utflykt.

Snart kommer fler saker, håller på att färdigställa några långkörare.

Ha´t gott

1 kommentar:

  1. Har saknat dej! Det var ett tag sedan! Vad fint du har piffat och återbrukat dessa "gamla" plagg! Spännande med decembermarknaden!! Att prissätta är inte lätt! Skulle tro att du som jag och de flesta andra kvinnor har lite svårt att sätta värde på det vi gör. Äh! lägg på minst åttio spänn på det pris du först tänkt sätta :) Det är nog en funktionell strategi!

    SvaraRadera