tisdag 9 oktober 2012

Västklänning till vuxen

Keine Angst, die Bildunterschriften sind auf Deutsch. Dieses ist mein erster Beitrag zum Me Made Mittwoch - ich bin nicht zufrieden mit dem Foto - ich hänge ganz schön durch - aber mit dem Kleid schon. Mal sehen, wann ich wieder beitragen kann. 

Vad räknas egentligen som återbruk? Tyget till denna västklänning i manchester köpte jag på Röda Korset. En stuvbit, men nytt tyg. Sen skulle jag sy denna klänning av tyget och hade tänkt ut att den skulle skäras till på diagonalen, för att jag skulle slippa sy dit en dragkedja och för att klänningen skulle bli lite elastisk. Vad jag inte tänkte på var att detta får konsekvenser för tygåtgången. Dessutom ska manchester ju klippas till åt samma håll ... så när jag la ut mönstret på tyget fick jag inse att detta inte gick ihop. Jag bestämde då att skära av framdelarna längs med en linje som egentligen var markeringen för ett fuskficklock, i skärningssömmen la jag dessutom fickor och den nedre delen av framstyckena skars alltså trådrakt till. Jag tycker det blev en fin lösning och det är återbruk så till vida att denna stuvbit i sin form fick styra utformningen av klänningen.

Jag är i alla fall supernöjd - trots att jag inte ser så glad  ut på fotot, det var tidigt på morgonen - och jag trivs väldigt bra i detta plagg - det blir nog fler såna, har en del fina ylletyger som väntar på att bli något.

Ein einfaches Trägerkleid
aus einem Reststoff
vom Flohmarkt
Aufgrund der Grösse des Stoffes
war ich gezwungen, die unteren
Rockteile gerade zuzu-
schneiden, der Rest ist
diagonal zugeschnitten. 
                                                                

2 kommentarer:

  1. Herzlich Willkommen beim MMM!
    Schön, dass Du dabei bist!

    Viele Grüße nach Schweden,
    Theresa

    SvaraRadera
  2. Von mir auch herzlich willkommen!

    LG, Bronte

    SvaraRadera