söndag 1 juli 2012

Semesterkänsla

Vi var på landet i en vecka och det har känts som semester. Trots att jag har ett helt läger framför mig, trots att det står en byggnadsställning på framsidan och trots att hantverkarna på taket hamrade på våra huvuden från 7 varje vardagsmorgon. Trots att det var kallt och blött mest hela tiden.
Men det har känts som sommarliv ändå. Och jag har haft mina projekt - de sydda kommer i ett annat inlägg - här kommer de byggda.

Verandatrappan behövde en ny ledstång - inte minst för min mammas skull. Konstruktionen självpåhittad, byggd av restbitar från takrenoveringen. Specialstycket i övre änden sågat med min fina sticksåg. Jag är sååå stolt. Och har massor fler snickarplaner.
Det som smärtar mig är bara containern på framsidan där de här slängt alla brädor som de har rivit loss från taket. Fina gamla brädor, de flesta helt oskadda av sina 70 år. Och jag kunde inte rädda dem. Jag försökte, öppnade containern, men det gick inte att få fram brädor utan att skada sig, de låg huller om buller med spikar i och blandat med takpapp, ruttet virke, sågspån etc. . Om jag tänker på hur mycket bra grejer jag hade kunnat bygga av detta virke .... .
Planerad blev i alla fall en väggfast bänk för verandan samt en hylla. Projekt för augusti.

Mein selbstgebautes und selbstkonstruiertes Treppengeländer
in unserem Ferienhaus. Restholz vom Dachdecken. 

Något som jag däremot har räddat är lite plåtar (ångrar bara att jag inte räddade alla). Den här lilla rabarbern hittade min pappa när han gjorde om komposten på landet. Han planterade den på ett nytt ställe och den har klarat sig bra, bara att den var helt gräsöverväxt när jag tittade till den. Då kom jag på tanken att med hjälp av plåtarna hindra gräsmattan från att växa in. Jag böjde till den, stack ner den en bit i jorden, tog bort gräs och ogräs och la på lite kompostjord, nu hoppas jag att den blir glad och att vi kan äta smulpaj på rabarber nästa vår. 

Bleche von der Dachrenovierung, die meinen kleinen
Rhabarber vor feindlicher Intervention bewahren sollen. 
Till sist lite blombilder. Vi hittar fler och fler skatter i trädgården på landet. Dessa rosor klippte vi ner rejält förra året. Och som de blommar!!! De verkar vara så tacksamma för omsorgen. Och doftar så gott!!! Vi ska nog ta hem några sticklingar hem hit. 

Zwei Schätze aus dem Garten unseres Ferienhauses:
Weisse duftende Rosen, letztes Jahr massiv zurück-
geschnitten, dieses Jahr übersät mit Blüten. 
Och den vackrast pionen som jag någonsin har sett, växer i en rabatt under köksfönstret, det var bara det att vi aldrig har varit på landet vid midsommar hittills - därför såg vi den aldrig blomma. Häftigt!!
Hur förökar man pioner? Skulle vilja ha fler såna.

Eine wunderschöne Pfingstrose, die wir noch nie
haben blühen sehen
(weil wir noch nie um diese Zeit da waren.).

2 kommentarer:

  1. Förstår att du hade lust att spara både "bråte och plåt" :) Ledstången blev både fin och funktionell! Tjusigt!!

    SvaraRadera