måndag 9 april 2012

Glad påsk - och återbruk 3

Ostereier, gefärbt vor dem Frühstück am Ostermorgen,
ich hatte sie vergessen.
Und diesmal nicht mit Zwiebelschalen,
nächstes Jahr wieder. 

Glad påsk på er alla därute. I Tyskland firar vi påsk på påskdagen, inte på påskafton, så jag ligger en dag efter, s a s. Påskdagen började för mig i kyrkan, vid midnattsmässan, med läsning av påskevangeliet och klockringning och levande ljus och påskliljor och pampig orgelmusik. Sen, när jag vaknade dagen därpå, alltså påskdagen, alldeles för tidigt efter att ha släckt lampan vid 2:00 kom jag på: jag hade glömt att färga ägg. Dagen innan fyllde maken år, så allt hade blivit lite tajt. Så äggen kokades och färgades samma morgon innan frukost. Så kan det bli ... . Fina är de i alla fall och goda, och chokladägg blev det också, som vi letade i vardagsrummet.

Men här kommer mer återbruk. Gardinerna känner ni redan, nu har de blivit smyckade med rester av aluminiumlock från beställd mat som vi åt någon dag på jobbet. Jag sparade locken, klippte ut rutor och använde sedan en liten grej som ser ut som en skruvmejsel dock med en spets längst fram. Hade en tidning under och ritade ungefär som jag ritar på kuvert och liknande under långa telefonsamtal eller möten. Alla rutor är olika, här ser ni en i närbild. Under syns hur de hänger. De dinglar i värmen från elementet under och blinkar till ibland. Jag tycker de är fina och tänker göra mer i samma stil, lite vindspel som kan hängas upp ute, t ex.
Gardinenschmuck aus Aluminiumdeckel 


Kjolen består av en ärvd långkofta i ett strechigt material, jag tror det är bomull och viskos, från ett skitdyrt postorderföretag som säljer ekologiska kläder. Fickorna var på, linningen är den gamla framkanten på koftan som jag klippte av, drog resår igenom och sydde fast med flatlock. Jag håller på att lära mig att använda flatlock. Jag testade att använda tre olika färger för flatlocksömmen - jag har ju samlat på mig mycket trådrullar från diverse loppisar. Trådfärgerna tar upp färgerna från volangen som är nederkanten av en lång t-shirt som jag köpt på loppis att slakta. den är av viskos.
Med facit i hand är resåren lite lös, eftersom tyget är ganska tung - så jag kommer kanske att ändra linningen efterhand. kjolen är också ganska lång, men det gillar nog min lilla tjej.

Mönster: Sy barnkläder av mjuka tyger
Storlek 116

Rock aus geerbter Strickjacke von Hess Natur und einem Flohmarkt -
t- shirt aus Viscose. Mit Faltlock-Nähten. Die Taschen sind Original
von der STrickjacke. 

Ja, detta är alltså min allt annat än ortodox prästskjorta. Används förstås med viss försiktighet, men i barn- och konfirmandsammanhang funkar den alldeles utmärkt. Mönstret är ett gammalt stilmönster som jag hittade på loppis. Tyget är ärvt. Jag tyckte att det blev för allvarligt, så kragen och manschetterna samt knapplisten blev röda, samt knapparna (också de loppisfynd). Jag sydde faktiskt knapphålen för hand, det kändes tryggast så.

Ein Pfarrerhemd - oder wie man sagen soll -
also dienstlich zu tragen, mit weissem Kragen eingesteckt,
wie bei den Katholiken.
Nicht ganz orthodox, aber bei vielen Gelegenheiten brauchbar. 
 Mönster: Stil, kanske 70tal?
Tyg: ärvd
Knappar: loppis
Storlek: 40

Och så helgens projekt: velourklänning efter mönster från senaste Ottobre. Jag valde dock att avsluta med röd bandkantning i halsen, det mönstrade tyget behövde detta, tyckte jag. Stora dottern sa: den var ovanligt okonstig för att vara från dig. Hon saknade mina ibland lite udda utsmyckningar och lösningar - och det visade sig att hon tycker om dem. Så jag ska fundera lite vad jag kan hitta på. Hittills är jag mest stolt över själva klänningen som den är.

Mönster Ottobre
Storlek 116
Tyg: nytt, Stoff och Stil
Und schliesslich ein Nicki-Kleid. Schnitt aus der neuesten Ottobre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar