måndag 16 april 2012

Återbruk 4

Det blev alltså inte ett färdigt plagg den här gången. Mina nerver är lite fladdriga just nu, jag ska resa igen, den här gången till Assisi i fyra dagar. Något som normalfuntade människor bara tycker är kul, men jag vill helst stanna hemma. ... Eller ta med symaskinen och familjen och huset och allt - för att känna mig hemma. Ett stickprojekt ska följa med förstås, och kanske en virknål i trä - den kan väl säkerhetskontrollen inte ha något emot ...

Nåja,
här i alla fall dagens produkt. En gammal långblus i linnetyg. Jag köpte den second hand, använde den några år, sen blev det lite hål på utsatta ställen samt att jag tröttnade på modellen. Jag har länge tänkt att sy en blus enligt Ottobre 1/07, mod 19, alltså en långblus igen. Fast i storlek 116. Sen upptäckte jag alla insyningar - som jag var tvungen att öppna. Men med lite trixande gick det ändå att få ut mönsterdelarna. Jag använde nedre delen av ärmen inklusive tamp och knapp. Tror bara att jag använde högerärm till vänsterärm och tvärtom. Nu knäpps knappen uppe och lite bak på ärmen. Få se hur det ser ut, eller om jag  behöver göra om ... . Annars återstår fåll och lite utsmyckning. I mönstret är den en hundapplikation på, men jag har så svårt att göra precis som i mönstret. Så jag funderar på orangea knappar och kanske lite dekorsömmar?

Såhär ser den ut tillsvidare i alla fall: '

Eine lange Leinenbluse (Gr 116) aus einer langen Leinenbluse
(Gr 40). Man kann sich fragen, warum, aber die Erwachsenenbluse
war an manchen Stellen dünn und leicht blankgeschlissen.
Wird jedenfalls noch gepimpt und bekommt wohl kontrastfarbene Knöpfe. 
En anledning till att det inte blev mer återbruk är också dessa två:

Den ena lillkusinen har fått en lillasyster. I förra inlägg syns en klänning som minstingen här i huset fick av samma tyg, det här är alltså plagg efter andra mönster i samma tyg.

Storlek 62

Für die kleinste Kusine ein Willkommensgeschenk. 
  Storlek 98
Und für die Grosse ein Trostgeschenk. Es ist
nicht leicht, entthront zu werden.
Ich weiss das, bin auch ältestes Geschwister.


En liten detail: Tre rosor, broderade av smalt satinband. Jag har fått en bok om bandbroderi av en kompis. Nu har jag upptäckt, vad man kan använda den till. Visst blev de fina - fast med lite övning blir det säkert ännu bättre. Och äntligen ett användningsområde för dessa band som jag kom över på någon loppis och som jag inte riktigt har vetat vad jag ska göra med. 

Rosen aus Satinband. Eine Bandstickerei. Wieder
was neues gelernt. 

1 kommentar:

  1. Kul att göra om och piffa kläder!
    Jag har en hög som ligger och väntar på att jag ska sätta saxen i och förnya! Men först ska jag se till att få ordning i min syateljé!
    Annars virkar jag vidare på min matta. Ja, det är möjligt att det faktiskt blir en matta! ;)

    SvaraRadera