torsdag 15 december 2011

Äntligen!!!! - och ändå inte ännu

Tadaaa, här är den alltså, täljstenskaminen. Äntligen installerat, besiktigad av sotare, godkänt och försett med tillstånd från kommunen. Ärendet fastnade minst 2 gånger och hade förmodligen fastnat ännu mera om inte jag hade ringt och tjatat och legat på. Men nu har vi alltså tillstånd att elda. Idag köpte jag lite redskap till, 3 papperspåsar med hemmargjorda tändare (stearinrester upphällda i äggkartonger som sedan rivs isär) och tallkottar från Hälsingland är redan förberedda samt att jag organiserat ett provisoriskt vedförråd på en lastpall i vårt förråd - men - jag får inte elda, därav stearinljuset. Denna första eldning ska nämligen celebreras ordentligt med glögg och familj och eftersom min käre make var tvungen att gå ut och äta i tjänsten ikväll och vi båda är borta imorgonkväll så blir det nog ingen brasa förrän på lördag - inte en aning hur jag ska hålla mig. Det var länge sedan att jag var så otålig som jag är nu. Men jag får väl stå ut ... .
Ljuset står i alla fall därinne för att markera att vi faktiskt får tända. 



Hier ist er also, unser Kaminofen. Wir haben jetzt auch die Genehmigung zum Heizen - aber jetzt müssen wir noch auf einen Abend warten, wo alle zuhause sind - und das dauert noch.



Och detta är alltså minstingens julklänning. Det var en långkjol som jag köpte på loppis, den märkliga draperingen fram satt bak på kjolen och jag tyckte den var lite rolig. Sen letade jag länge efter ett tyg som skulle kontrastera men ändå matcha. Till slut hittade jag det i mina gömmor. Nu ska jag också sy en tomteluva av vävt tyg därtill, om någon har en beskrivning så är jag tacksam. Jag är i alla fall väldigt glad åt klänningen, den tillhör de projekt som jag är särskilt nöjd med.

Ein Weihnachtskleid aus einem langen Rock


Sen ska jag bara förklara: jag håller på att sy en hel del, men det är några julklappar jag gör som jag inte kan visa här förrän julen är över. 

Och ... i övermorgon ska jag få hem en symaskin och en overlock som jag köper begagnat. Gamla, mekaniska och förhoppningsvis arbetshästar som syr det mesta och kräver ingen kvalitetstråd och som inte krånglar så mycket. Förhoppninsvis ett bra komplement till mina elektroniska maskiner. Ska rapportera när de är på plats. 

Trevlig kväll alla därute

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar