torsdag 9 maj 2013

Byxor, gästhanddukar och ett återbruksprojekt

Hier kommt mein Beitrag zum Me Made Mittwoch, mehr findet ihr här
Här kommer mitt bidrag till Me Made Mittwoch, kolla in länken, där hittar ni mycket mer. 

Här kommer en uppdatering på färdiga projekt. Jag har varit i Berlin förra veckan och ändå har det blivit något gjort.
Först ut ett par byxor. Det är Cargo-byxor, 3/4 dels långa, sydda efter ett mönster ur Ottobre. De här är  i en inte särskilt töjbar trikå av obestämt material, införskaffat på  någon loppis. De är väldigt sköna och snälla mot den tjocka magen. Byxlocken är virkade efter eget påhittat mönster. Bälteshällorna är flätade och bensluten också virkade som ni ser. Jag tycker om naturfärgat och brunt med blått och eftersom jag har en del blåa kläder ville jag ha med en blå ton i de virkade detaljerna. Sen hittade jag också satinband i precis rätt nyans och jag tycker det hela blev lyckad.


Cargo-Hosen nach Ottobre, allerdings in Trikot
genäht. Mit gehäkelten bzw. geflochtenen
Details. 

Das nächste Mal werden die Blumen 5-blättrig,
das wär erheblich einfacher gewesen. 


Gästhanddukar av loppisgarn ...

Händehandtücher aus gesammelten Schätzen vom Flohmarkt,
daher die Notwendigkeit manchmal eine zweite Farbe zu benutzen. 

Ett återbruksprojekt. Jag fick, när vi var i Berlin, ett gäng avlagda kläder av min äldsta och bästa vän. Den här jackan var för kort och inte riktigt bra för henne, så jag behöll hela designen, gjorde den bara smalare och kortade ärmarna. Dessutom är den nu lite utställd. Riktigt bra för mitt lilla monster.

Ein Recyklingprojekt. Aussortierte Jacke einer Freundin
wird Jacke für Tochter. Design nicht auf meinem Mist
gewachsen, ausser den Massen habe ich nichts verändert. 

3 kommentarer:

  1. Läckra återbruk av personligt stuk! Kul med egna detaljer!! Förhöjer!!

    SvaraRadera
  2. ... är förresten avis på att du varit i Berlin, en sväng. Antar att familj och bekanta lockar mellan varven.. ja, förutom själva stan då!! :) För egen del väntar en screetryckarveckokurs i slutet av juni, annars ska jag jobba hela sommaren. Satsar på sen semester, september/oktober någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en del släkt och sånt, men den här gången har jag faktiskt varit på Stoffmarkt också, har nämligen en 14årig brorsdotter som också är intresserad av sömnad och handarbete, henne hade jag stämt möte med.
      Någon gång ska jag åka till Berlin huvudsakligen för att titta på tyger och annat pysselgrejs och (nästan) ingenting annat. Behöver bara hitta någon som är lika besatt som jag som åker med. ... :)

      Radera